Zat

14

januari

2012

Oude bok met groen blaadje



Vanochtend ging het in de TROS Nieuwsshow over "leeftijdsverschil in relaties". De aanleiding was de prille liefde tussen 56-jarige Henk Bleker en zijn 32 jaar jongere Barbara. Presentatoren Mieke van der Weij en Peter de Bie spraken met psychologe Willeke Bezemer. Alle vooroordelen en clichés kwamen aan bod, van: "Je zit in een compleet andere fase van je leven, waar moet je het in hemelsnaam over hebben?" tot "De nieuwe vriendin van pappa is jonger dan zijn eigen kinderen" en "Je krijgt als jonge vrouw toch te maken met de kwaaltjes van je oudere vriend. Dan ben je zelf straks veertig en loopt je zeventigjarige man achter een rollator".


De Bie zegt het genant te vinden als Henk Bleker een avondje onder vrienden heeft en dan met zo'n jonge meid aan komt zetten. En hij vindt het nog erger als er uit zo een relatie babies komen: "dan komt pappa zijn dochter straks ophalen op school en zegt de juf: 'wat heb jij een leuke opa'". Zo een opmerking is traumatisch voor ouder en kind, volgens De Bie. Psychologe Bezemer vindt dat jonge vrouwen - op het moment dat ze zwanger worden van een man op leeftijd – er persoonlijk voor verantwoordelijk zijn dat hun kind op jonge leeftijd het overlijden van vader zal meemaken. "En wie moet dan helpen met wiskundehuiswerk?", vraagt De Bie zich af. "Misschien kan mamma dat wel," zei Van der Weij. "Oh ja, daar had ik even niet aan gedacht."



Ik luister vaak graag naar de Nieuwsshow maar ik vond dit gesprek tenenkrommend. Liefde wordt teruggebracht tot een oppervlakkig cijferspel. Alsof liefde en geluk alleen werkt in een traditionele formule van man en vrouw van ongeveer dezelfde leeftijd. Liefde is chemie, een klik. En als een relatie werkt dan werkt het; twee mannen, twee vrouwen, mensen uit verschillende geloven, een oude man met een jonge vrouw of juist oude vrouw met jonge man. En dit kunnen ook goede ouders zijn. Alsof een kind alleen goed kan opgroeien bij een gezonde jonge vader en moeder.

Het leven is toch onvoorspelbaar, en als mens heb je er veel minder regie over dan je zou wensen. Zelf ben ik geboren uit gezonde jonge ouders, maar mijn moeder werd ziek en overleed toen ik drie was. Ik ben goed terecht gekomen dankzij mijn pleegmoeder en grootouders.

Mijn vader is inmiddels hertrouwd met een vrouw die jonger is dan ikzelf. Ze zijn nu negen jaar samen. Twee jaar geleden werd mijn jongste zusje geboren (mijn vader was toen 62). Ze vormen een gelukkig gezin en mijn zus komt niets te kort. De gemiddelde levensverwachting voor mannen is tegenwoordig rond de tachtig. En al zou een 'oude vader' vroegtijdig komen te overlijden: er zijn veel alleenstaande moeders die – met succes - in hun eentje de opvoeding van hun kroost verzorgen.

De opvatting dat een vader altijd jong en 'gezond' moet zijn vind ik kwetsend. Rob de Nijs zal binnenkort ook 'oude pappa' worden. In RTL Boulevard werd gezegd dat het zo erg is voor zijn zoontje als hij straks niet met zijn bejaarde vader kan voetballen. Alsof dat de doorslag geeft of je een goede vader bent. Zelf ben ik afhankelijk van mijn rolstoel en als ik ooit kinderen mag krijgen kan ik ook niet met ze voetballen. Gelukkig zijn er alternatieven – ik denk dat ze zich erg zullen vermaken met een potje rolstoelbasketbal.

Reacties (21)
10:54 uur
14-01-2012

Geef een reactie:

Dank voor je blog Marc. Luister ook graag naar de nieuwsshow, maar inderdaad wat een tenenkrommend, oppervlakkig en wellicht rancuneus item. Wel fijn dat ik nu, na 13 jaar, eindelijk wat te bespreken heb met mijn 25 jaar oudere man en onze 11-jarige dochter!
Marie Louise Schoondergang (URL) - 14 01 12 - 11:26

Ja zeker dank Marc. Het is toch wel erg treurig als je alleen maar vrienden hebt die even oud zijn als jezelf en je niets weet te delen met mensen van een andere generatie.
Ik ben 47 en heb al 9 jaar een bloeiende relatie met een 23 jaar oudere partner en we praten nog steeds avonden lang met elkaar over van alles en nog wat. En we hebben niet één gemeenschappelijke passie waar het alleen maar over gaat. Wat een onzin.
Daarbij was ik tot 10 jaar geleden getrouwd met een 20 jaar oudere partner en daar heb ik ook twee kinderen van. Het leeftijdsverschil was niet de reden tot echtscheiding. Dan had ik immers nu niet weer een oudere partner gehad. En ik heb ook niet de indruk dat mijn kinderen te lijden hebben van het leeftijdsverschil tussen hun ouders. Juist omdat in mijn familie diverse mensen door de generaties heen relaties hebben, of hebben gehad, weten we niet beter dan dat van alles door elkaar loopt. Zo hebben mijn kinderen een half broer en half zus die weer ouder zijn dan twee tantes (mijn half zussen). De kleinkinderen van mijn partner zijn bijna net zo oud als mijn kinderen. Hartstikke gezellig toch. En genoeg om over te praten als we bij elkaar zijn!!
Lisette van Lieshout - 14 01 12 - 14:48

Het is erg jammer dat veel mensen zo’n starre manier van denken hebben. Het verpest zoveel. Leven en laten leven. Accepteren dat er verschillen zijn is mijn motto!
Goed geschreven Marc.
Ernestine vd Heuvel - 14 01 12 - 17:00

Hey Marc,
Goed geschreven man! Los van het onderwerp van deze week, heb ik nog nooit begrepen wat Mieke van der Weij moet met zo’n Peter de Bie. Ik heb hem nog nooit een goede vraag horen stellen aan een gast. Zelfs de goede vragen van Mieke weet hij nog om te buigen tot iets wat de kern van de vraag doet vervagen. Hij maakt het altijd persoonlijk en probeert de gast altijd belachelijk neer te zetten.
John - 15 01 12 - 09:33

Niet alleen dat mensen een starre manier van denken hebben, ze hebben er ook nog eens niets mee te maken op wie iemand anders verliefd wordt.
elisa - 15 01 12 - 11:08

Lieve Marc,

Zelf heb ik het programma niet gehoord, maar ben ik ervaringsdeskundige.

Ik sluit mij bij je goed geschreven commentaar aan.

Ik ben nu 50 en heb een vriend van 29. Ik ben dus in de volksmond de bekende ‘cougar eats bambi’ , bovendien woont mijn vriend aan de andere kant van de wereld en hebben we dus een long distance relatie. We hebben dus qua leeftijd, cultuur, geografische lokatie een ‘onmogelijke’ relatie. Om over taboes maar niet te spreken.

Ik vind je stelling dat liefde een chemische klik is waar. Het is een biologisch proces waar je praktisch een draai aan geeft. Uitgangspunt is dat je dan niet ongelukkig van je beslissing wilt worden. Je denkt over die klik en de praktijk pas na, als je al vol in het liefdes proces zit. Afwegen is goed (om je geluks gevoel te managen) maar niets is onmogelijk. Alle voordelen hebben nadelen.

Prioriteit in elke relatie is het managen van je verwachtingen. Ooit heb ik geleerd van mijn grote liefde, voor mijn huidige relatie, dat alles veel is voor degene die niets verwacht. Een waarheid als een koe.

In een relatie vervullen de beide partners een behoefte in zichzelf die ze kennelijk vinden bij de ander, waarbij hormonen, opvoeding en sociaal economische faktoren met elkaar de loop van die relatie lijken te bepalen.

Zelf heb ik aan 3 boeken veel plezier beleefd en ook heb ik er behoorlijk wat van opgestoken in de tijd dat ik probeerde te begrijpen waarom ik zal voor deze jonge man viel.
1. Het succes van slechte sex – van Dirk Draulans (zooloog en journalist, reisde mee op de Beagle (Darwin)
2. Liefde – van Mark Mieras – gezien vanuit de biochemie in de hersenen
3. Wij zijn onze hersenen – van Dick Swaab

Bovenstaande boeken beschrijven de ‘klik’ van de liefde, de chemie.

Wat je daar in de praktijk mee doet bepaal je zelf (hoewel Dick Swaab’s boek beschrijft dat je je hersenen bent en daarmee bedoelt dat je je eigen biochemie en de daarmee gepaard gaande beslissingen niet kunt ontsnappen).
Taboes zullen er altijd blijven bestaan. Peer pressure blijft een gegeven in onze maatschappij. Maar we leven in een maatschappij waar wij ons kunnen permiteren om te doen wat ons gelukkig maakt.
Volgens mij ben jij daar een uitstekend voorbeeld van !

XG
Gentia - 15 01 12 - 11:25

Ben het helemaal eens met jouw visie. Ook ik heb met enige verbazing naar dat moraliserend, vingerwijzende en zelfvoldane radiostukje geluisterd. Ik heb het voor mijzelf weggezet als prietpraat van “oude mensen”. Ik ben zelf oud, dus ik weet wat ik zeg. Zo erger ik me vaak aan “eigen” kringen!
Karin (Email) - 15 01 12 - 11:33

Marc, klasse stuk. Misschien hebben mensen die met cijfertjes succeskans van liefde willen meten echte liefde nooit gekend. Fijn dat er nog mensen zijn die gewoon het hart volgen.
willebrand - 15 01 12 - 12:53

Op het gevaar af dat ik mensen tegen me in het harnas jaag, het volgende: Vrouwen zijn per definitie in het hoofd veel beter ontwikkeld, dan mannen. Dat is keer op keer wetenschappelijk aangetoond. Waar mannen vaak alleen maar aan seks denken, overzien vrouwen een veel groter plaatje. Neemt niet weg dat, als Henk Bleker geen hoge post in Den Haag had gehad, Barbara hem niet eens had zien staan. Macht erotiseert namelijk en Henk doet daaraan mee.
Opinie Paultje (URL) - 15 01 12 - 13:09

Allemaal dank voor de reacties!

En Paul: ik ben totaal geen Blekerfan en denk dat je weleens gelijk zou kunnen hebben…
Marc de Hond (Email) (URL) - 15 01 12 - 13:25

Mooi stuk Mark!
rianne (Email) - 15 01 12 - 14:10

Dag Lieve Marc,

Een goed geschreven stuk. Waar bemoeien al die beterweters zich eigenlijk mee? Het is iemands eigen keuze een relatie vorm te geven hoe hij of zij dat zelf wil. Het is niet aan anderen daar een oordeel over te hebben. Hoe vaak gaat het niet mis met de opvoeding van kinderen in een gangbaar gezin van ouders met de zelfde leeftijd? Er is toch enorm veel leed onder kinderen die verwaarloosd, mishandeld of misbruikt worden van ouders in dezelfde leeftijds categorie? Een kind is er bij gebaat om gewenst te zijn, geliefd en geborgen en daar heeft de leeftijd of/en leeftijdsverchil van ouders/verzorgers niets mee te maken.
Hannah Elisa (Email) - 15 01 12 - 14:13

Ik vond dat de deskundige ook erg veel onzin uitbraakte. Met zeer veel eigen vooroordeel.
jan heijer (Email) - 15 01 12 - 15:50

Marc! Ben het HELEMAAL met je eens en wat heb je jezelf kort en duidelijk verwoord, heel goed! Thanks voor het opkomen voor velen, die je in dit korte stukje benoemd hebt. Gr Nathalie van Nieuwland
Nathalie - 15 01 12 - 16:02

Ik heb gelukkig dot radio stuk niet gehoord!!! De vooroordelen zijn belachelijk over een leeftijdsverschil! Mijn man en ik scheelde 31 jaar en waren super gelukkig. Het leven was nooit saai en hadden genoeg te bepraten elke dag! Liefde is geen getal, liefde is een gevoel en ik volg ik alles mijn gevoel! Mijn man is 3 jaar geleden op 56 jarige leeftijd heel onverwacht overleden aan een hartstilstand toen ik 3 maanden zwanger was!! Hij was zo ontzettend blij en trots vader te worden! Onze dochter zal haar vader nooit leren kennen, wat ik heel jammer vind, maar nu, nu ze 2 is spreek ik met haar over hem en zal dat altijd blijven doen! Ik ben trots dat hij mijn man was en ik zal altijd van h blijven houden! Mocht er weer een man in m’n leven komen die jaren ouder is als ik zal ik geen moment twijfelen en er voor 100% voor gaan! Het gaat om gevoel, niet om een getal!
Renate (Email) - 15 01 12 - 16:07

Ik heb de radio-uitzending niet gehoord, maar denk op grond van wat ik hier lees dat ik mij behoorlijk geirriteerd had.
Ben zelf moeder, was getrouwd met een 6-jaar oudere man (mag dat nog wel?), die overleed toen hij 53 jaar oud was, aan kanker. Onze zoon was toen 13 jaar (inderdaad, een gevoelige leeftijd om je vader te verliezen).
Gelukkig weet je dat soort dingen niet als je elkaar ontmoet, trouwt, een kind krijgt.
Het leven is niet te plannen; als je dat probeert gebeurd er iets anders (naar John Lennon).
Een beetje minder oordelen en veroordelen, dat zouden meer mensen moeten doen.
Corine (Email) - 15 01 12 - 19:08

haha, het leven leeft zichzelf. We hebben geen ene donder te zeggen over de leeftijd van degene met wie we matchen

Die laatste regel “als ik ooit kinderen mag krijgen”
En wat is ‘gezond’? Helaas voor veel mensen staat het fysiek gebeuren bovenaan. Maar toch, wanneer je ‘hart’ op de juiste plek zit….
Je komt op mij boven gemiddeld gezond over met je zienswijze. Ik vind je mooi. [oeps, ik oordeel]
Carolien (Email) (URL) - 15 01 12 - 21:18

vraag de kinderen van al die ouwe zakken eens hoe zij het vinden… Ken er een paar die er NIET blij mee zijn. Redenen te over.
Karin (Email) - 16 01 12 - 16:15

Leuk om eindelijk weer eens wat nieuws op je weblog te lezen. Lees deze sinds afgelopen zomer, na het lezen van je boek kracht. Hoop dat je weer wat vaker wat gaat noteren. Ben zeer te spreken over je boek, op moeilijke dagen inspireert het me om niet bij de pakken neer te gaan zitten.
Stan (Email) - 16 01 12 - 17:15

@Paultje & Marc: dus dit is een prachtig stuk waarin ik je standpunt kan volgen (iedereen moet doen wat hij/zij wil en laat elkaar lekker met rust) maar vervolgens wordt wel getwijfeld aan de motieven om van de jongedames (in elk geval de dame in kwestie) om verliefd te worden? En ‘Henk doet daaraan mee’ ? T ging toch om echte liefde? Of kennen jullie de personen in kwestie zo goed? Dat spreekt elkaar een beetje tegen. En is precies waar t interview over ging…
Linda - 18 01 12 - 06:26

Beste Linda, Marc,
Ik heb er inmiddels op mijn weblog een heel artikel aan gewijd. Je kunt het lezen en commentaar geven (graag zelfs!) op http://www.opiniepaultje.blogspot.com/20..
Opinie Paultje (URL) - 18 01 12 - 18:22



  
Persoonlijke info onthouden?

Emoticons / Textile


 

  (Registreer je gebruikersnaam / Log in)

Notificatie:
Verberg email:

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.

marcdehond.nl

naam Marc de Hond
leeftijd 35
woonplaats amsterdam
facebook vriendjes worden
email
marc_de_hond@hotmail.com
boek Marc nu als spreker

meer info

twitter

laatste reacties

Arno Oppenheim (Spreker bij uw ev…): Marc ik heb je zien optre…
Karin (Spreker bij uw ev…): Ik heb Marc de Hond onlan…
Volleyballer (Mart Smeetsgate, …): Mart Smeets is een dikke …
annette maalman (Even geduld A.U.B…): Hoi Marc, ik heb je inder…
Aly (Even geduld A.U.B…): Tjeee… wat een prachtig v…
Ineke (Even geduld A.U.B…): Marc, jij weet ook mensen…
Anouk (Even geduld A.U.B…): een mooi ontroerend stukj…
Ingrid van den Mo… (Even geduld A.U.B…): Grote klasse dat je dit k…
Maurice (Even geduld A.U.B…): Mooi kwetsbaar stukje…
Sylvana (Even geduld A.U.B…): Wauw, mooi!!

mijn boek 'Kracht'

netwerken

 

links

zoeken

archief

01 Jul - 31 Jul 2002
01 Aug - 31 Aug 2002
01 Sep - 30 Sep 2002
01 Okt - 31 Okt 2002
01 Nov - 30 Nov 2002
01 Dec - 31 Dec 2002
01 Jan - 31 Jan 2003
01 Feb - 28 Feb 2003
01 Mrt - 31 Mrt 2003
01 Apr - 30 Apr 2003
01 Mei - 31 Mei 2003
01 Jun - 30 Jun 2003
01 Jul - 31 Jul 2003
01 Aug - 31 Aug 2003
01 Sep - 30 Sep 2003
01 Okt - 31 Okt 2003
01 Nov - 30 Nov 2003
01 Dec - 31 Dec 2003
01 Jan - 31 Jan 2004
01 Feb - 29 Feb 2004
01 Mrt - 31 Mrt 2004
01 Apr - 30 Apr 2004
01 Mei - 31 Mei 2004
01 Jun - 30 Jun 2004
01 Jul - 31 Jul 2004
01 Aug - 31 Aug 2004
01 Sep - 30 Sep 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Jul - 31 Jul 2005
01 Aug - 31 Aug 2005
01 Sep - 30 Sep 2005
01 Okt - 31 Okt 2005
01 Nov - 30 Nov 2005
01 Dec - 31 Dec 2005
01 Jan - 31 Jan 2006
01 Feb - 28 Feb 2006
01 Mrt - 31 Mrt 2006
01 Apr - 30 Apr 2006
01 Mei - 31 Mei 2006
01 Jun - 30 Jun 2006
01 Jul - 31 Jul 2006
01 Aug - 31 Aug 2006
01 Sep - 30 Sep 2006
01 Okt - 31 Okt 2006
01 Nov - 30 Nov 2006
01 Dec - 31 Dec 2006
01 Jan - 31 Jan 2007
01 Feb - 28 Feb 2007
01 Mrt - 31 Mrt 2007
01 Apr - 30 Apr 2007
01 Mei - 31 Mei 2007
01 Jun - 30 Jun 2007
01 Jul - 31 Jul 2007
01 Aug - 31 Aug 2007
01 Sep - 30 Sep 2007
01 Okt - 31 Okt 2007
01 Nov - 30 Nov 2007
01 Dec - 31 Dec 2007
01 Jan - 31 Jan 2008
01 Feb - 29 Feb 2008
01 Mrt - 31 Mrt 2008
01 Apr - 30 Apr 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Apr - 30 Apr 2013
01 Mei - 31 Mei 2013