Ma

06

augustus

2012

Gedeelde (s)Mart



- Waar een goede interviewer vragen stelt en naar het antwoord luistert, vertelt Smeets het verhaal van zijn tafelgasten het liefste helemaal zelf. -


Wie mijn tweets de laatste dagen heeft gevolgd, zal het niet ontgaan zijn: ik ben nogal kritisch over Mart Smeets. "Waarom kijk je er dan naar, Marc? Er zit een knop op je tv!". Klopt helemaal... maar ik wil graag de verhalen van onze Nederlandse topsporters horen, en zij schuiven nou eenmaal, na hun moment van euforie of deceptie, aan bij Mart Smeets.


Smeets is ongetwijfeld een vakman: hij is vast een van Nederlands beste sportcommentatoren. En hij schreef goede boekjes met vaak heel interessante sportverhalen. Maar Mart Smeets is een ont-hut-send slechte interviewer. En in die rol zit hij deze zomer op zijn troon. Waar een goede interviewer vragen stelt en naar het antwoord luistert, vertelt Smeets het verhaal van zijn tafelgasten het liefste helemaal zelf. Zodoende is hij continu aan het woord. Hij vraagt de 'geinterviewde' hoogstens om zijn lezing van de gebeurtenissen te bevestigen: "Ja?" "Zo is het toch?".


Waar bij andere interviewers het hoogste percentage gesproken woord door de geinterviewde wordt uitgesproken, houdt Smeets het liefste ‘balbezit’. Gisteravond waren ‘we’ getuige van het dieptepunt van Londen Late Night tot nu toe: de verbale aanranding van volleyballster Manon Flier.

Manon Flier - een van de beste volleybalsters ter wereld - is op de Olympische Spelen in Londen om haar vriend (beachvolleyballer Reinder Nummerdor) aan te moedigen. Veel liever was ze zelf in Londen in actie gekomen met het Nederlands volleybalteam. De volleybaldames hebben een driedubbel trauma: vier jaar lang getraind voor Athene, maar niet geplaatst. Toen het traject weer in richting Peking, het team behoorde tot de wereldtop, maar ze wisten zich net niet te kwalificeren. Daarna hebben de dames toch weer opnieuw vier jaar alles in hun leven opzij gezet om Londen te halen. Op de valreep werd coach Selinger ontslagen, viel het team uit elkaar, en werd ook deze kwalificatie niet gehaald. 12 jaar je leven in het teken zetten van trainen voor de Olympische Spelen, en er nooit naar toe gaan.

Het is de keerzijde van de Olympische droom. Voor elke sporter die nu op de Spelen in actie komt, zijn er zeker tien die er alles voor over hebben gehad om daar ook te staan. Op een paar seconden de limiet niet halen, de blessure op het verkeerde moment of op de valreep niet geselecteerd door de bondscoach: het zijn dieptragische sportverhalen.

Zelf kan ik er sinds kort over meepraten: sinds drie jaar train ik met het Nederlands rolstoelbasketbalteam. Vier volle dagen per week trainen op Papendal en dan nog een bij mijn club. Wij liepen op het EK op een haar na kwalificatie voor de Paralympics mis. Ook mijn vriendin Remona gaat niet naar Londen. Ze ging er vol voor, gaf haar baan op, kreeg dit voorjaar een kleine blessure, die net ernstig genoeg was om haar aan de kant te houden bij de wedstrijden waarin ze zich wilde plaatsen voor de zevenkamp. Jarenlang net zo hard en veel getraind als de medaillewinnaars: maar geen beloning. Thuis op de bank kijken naar de wedstrijd waar je zelf had willen staan. Of – zoals Manon Flier – toch naar Londen om daar je vriend aan te moedigen.





Smeets begint met een vraag: "Voel jij je hier thuis?" Manon bevestigt. Dat is niet het gewenste antwoord: "Je vermaakt je wel, maar je had veel liever in trainingspak aan tafel gezeten. Je had veel liever dit pakkie aan gehad, he? Kijk eens, dit oranje had je graag aan gehad. Maar het zat er niet in, he? Toch? En dan moet je hier als partner naar toe gaan – en dan doe je dat, toch?" Manon vertelt dat ze de knop vrij snel heeft omgezet, de teleurstelling was vier jaar geleden groter. Nu heeft ze het snel verwerkt.

Maar dit gaat Smeets veel te snel: "Kijk, deze beelden? Of wil je die liever niet zien? Sovjetunie, of Rusland heet dat geloof ik nu. Ja, Rusland? En jullie aan de andere kant. En dan halen jullie het niet. Die droom, die zij dus wel hebben en zij gaan dus. 25-14. Jullie dus niet. En dat levert de volgende beelden op: dat kunnen mensen zich niet indenken, dat een mens zo klein ineens kan worden, zo klein dat een grote handdoek te klein is. Ja toch?" We zien beelden van de huilende volleybaldames. "Je hebt het er nog steeds moeilijk mee. Ik ga u laten zien waar ze nu zit: ze is een face in the crowd. We gaan naar de tribune toe, en dan moet je heel goed kijken, waar zit onze Manon? Daar dus. Ze is een face in the crowd, en daar moet ze kijken naar de man met wie zij het leven deelt. Ja toch, zo is het toch?"

Smeets oreert ongestoord verder, en draagt Flier letterlijk op: "zeg maar als het niet waar is". In het vervolg van het gesprek, waarin de spreekverhouding – niet gechargeerd – ligt op 75% Smeets aan het woord tegenover 25% Flier, wordt het mislopen van de Spelen steeds opnieuw door hem ingepeperd. Om vervolgens tot een ongevraagd advies te komen: Flier moet gaan beachvolleyballen.

Ik zie altijd het positieve van mensen, en ben er daarom van overtuigd dat Smeets niet expres in open wonden wroet. Hij heeft zo een groot respect voor het offer dat topsporters moeten brengen om hun doelen te bereiken, dat hij het belangrijk vindt dat hun verhalen groots en meeslepend tot het Nederlands publiek doordringen. Jarenlange ervaring heeft Smeets ervan overtuigd dat de meeste topsporters geen geweldige verhalenvertellers zijn. Het tegendeel wordt bewezen door Caroline Wensink, die in de Volleybalkrant ontroerend schrijft over de pijn die een sporter voelt als hij de Olympische Spelen misloopt. Een verhaal dat Manon Flier gisteren ook had kunnen vertellen. Als Mart Smeets haar daartoe de kans had gegeven.




[Of bekijk London Late Night met Mart Smeets en Manon Flier via NOS]

Inmiddels heb ik een update gemaakt van dit artikel met reacties van Mart Smeets en Manon Flier daarin verwerkt. Reageren op DIT artikel kan niet meer, en kan alleen nog maar vanaf de update.

Reacties (234)
00:56 uur
06-08-2012

Geef een reactie:

Ik ben het volledig met je eens Marc! Ben hierin niet de enige denk ik. Topstukje….
John Stoopen (Email) - 06 08 12 - 07:37

Helemaal mee eens! Ik vond het een genante, respectloze vertoning! Manon sloeg zich er overigens chique doorheen.
hann (Email) - 06 08 12 - 08:39

Waarschijnlijk, net als vele andere Nederlanders heb ook ik me gek geërgerd aan die Smeets. Niet alleen bij het interview met Manon. Ook niet voor het eerst trouwens, maar wat zou het mooi zijn als het wel voor het laatst was: “vuilnisman…. Kan deze zak ook mee?”
ruud (Email) - 06 08 12 - 08:48

Beste Marc, je kan het niet raker treffen. Toch kijken om de sporters te zien en hun verhalen te horen, en je tegelijkertijd groen en geel ergeren aan Mart Smeets (het lijkt trouwen wel trend bij veel interviewers van de NOS). Interview Manon Flier was the limit, we hebben de TV uitgezet, konden er niet meer naar kijken. Jammer dat Mart niet eerder afscheid heeft genomen.
Rob (Email) - 06 08 12 - 08:55

Al midden jaren ’80 moest Mart Smeets voor het eerst ontslagen worden. Mart weigert “bescheiden” te zijn, een deugd waar “wij nuchtere Nederlanders” overmatig veel waarde aan hechten. Maar hoe hard de honden ook blaffen, de karavaan trekt voorbij. Mart Smeets is er nog steeds, hij krijgt—waarom toch?—zijn tafel keer op keer moeiteloos vol met de beste gasten en wat mij betreft mag hij nog héél lang doorgaan.
GJ - 06 08 12 - 10:02

Heel goed artikel. Smeets is een onaangename, onbeleefde en vooral hautaine man.
Inge Hanekroot - 06 08 12 - 10:19

Marc, mooi blog. Ik kijk op dezelfde manier, voor de geweldige gasten die er zijn. Maar helaas is Mart inderdaad 75% aan het woord, erg jammer. Ik tweette er dit afgelopen zaterdag al over: “De show van Mart is leuk vanwege zijn gasten. Tip: stuur Mart naar huis! Wordt het nog leuker! Welterusten.” Mart is een kei in topsporters er helemaal onderschoffelen. Hij hield maar niet op. Zaterdag was een absoluut dieptepunt. Manon hield zich geweldig staande, wat een topvrouw. Ga er maar eens heen als je zelf niet mee kunt doen. En dan ook nog bij Mart aan tafel. Met recht: een topsporter!
Kees (Email) (URL) - 06 08 12 - 10:19

Goed voor de balans, zo’n reactie van GJ. Ik ben wel benieuwd hoe je daar dan inzit? Kijk je niet? Zet jij het geluid uit als Mart praat? Vindt je de vragen wel relevant of de manier van interviewen interessant? Zelf wil ik graag het verhaal van de sporters horen en niet dat wat Mart denkt dat ze willen vertellen.
ruud (Email) - 06 08 12 - 10:24

Ik heb me dood zitten ergeren aan de arrogantie waarmee Mart Smeets de volleybalster op LIVE televisie vernederde. Schandalig! Gelukkig ben ik niet de enige die er zo over denkt. Hij zou publiekelijk zijn excuses moeten maken voor zijn wangedrag!
fjoprel - 06 08 12 - 10:40

Ruud, het is heel simpel. Mart Smeets presenteert het kennelijk graag, de sporters in kwestie zitten er—nogmaals: waarom?—kennelijk graag, ik kijk er kennelijk graag naar en anderen zeiken er kennelijk graag over. Iedereen gelukkig.
GJ - 06 08 12 - 10:53

Helaas ben ik het niet met je eens. Smeets is het beste wat we hebben in Nederland. Helaas zijn we tegenwoordig gewend dat interviewers mee huilen met hun gasten. Als je je voor drie Olympische spelen niet plaatst hoor je daar niet. Topsport is nou eenmaal keihard en geen spelletje.
Robert (Email) - 06 08 12 - 10:54

Ik kan het niet eens opbrengen om naar zijn programma’s te kijken. Word stapelgek van zijn manier van televisiemaken. Ieder zijn ding, maar ik heb de knop op de afstandbediening dus al vele jaren geleden gevonden.
Silvan (Email) - 06 08 12 - 10:55

Je zou denken; goh die Marc de Hond heeft verstand van zaken. Maar als je zijn artikel leest kom je niet verder dan wat citaten, weerzin tegen de persoon Mart Smeets maar een inhoudelijk kwalitatieve analyse ontbreekt in alle velden en/of wegen. Als je iets vindt dan onderbouw je dat. Maar kennelijk bezit je niet de kennis om op feiten en gedegen onderzoek je te baseren. Des te stuitender is het dat je Manon Flier misbruikt voor jouw jaloerse en daarmee dubieuze uitingen over Mart Smeets. Manon Flier en zij niet alleen heeft zich uiterst plezierig gevoeld bij Mart Smeets. Het was nog lang gezellig. (vraag Eva Jinek en haar Bram maar eens) Maar zelfs daar gaat het niet over. Presenteren is een vak. Dat beheerst Mart Smeets tot in zijn tenen. Jij niet. Zelfs het kunnen beoordelen kun je niet. Beperk je voortaan tot het kringetje waar kwaliteit geen vereiste is en mocht je anders willen; vraag beleefd aan Mart Smeets of je een hele lange tijd zijn tas mag dragen.
wimutrecht (Email) - 06 08 12 - 10:55

AMEN Marc. Goeie blog!
Marieke (Email) (URL) - 06 08 12 - 10:55

Me doodgeergerd aan die Smeets, het bevestigt voor mij alleen maar wat een nare man dit is. Je hebt een keuze, je kunt iemand ook met respect behandelen. Ik vind dat hij zijn excuses moet maken.
Corine - 06 08 12 - 10:56

Ik denk dat Mart Smeets te veel en te vaak heeft gehoord dat hij een voortreffelijk sportcommentator is; uniek in zijn stiel. Hij lijkt nu geen grenzen meer te kennen. Ik vind zijn zogenaamde grappigheid zeer gekunsteld en tenenkrommend en zijn vraagstelling getuigen van ernstige zelfoverschatting.
Bart - 06 08 12 - 10:57

Goed stukje Marc, laat die kwal (Mart) maar eens dimmen, ik snap zowiezo niet dat er nog sporters bij hem aan tafel zitten, ze durven denk ik geen nee te zeggen. bah, wat een enge man is het toch.
Carla Boer (Email) - 06 08 12 - 10:59

Prachtig blog. Ik ben het helemaal met je eens, tot de laatste alinea. Ik geloof namelijk wel dat hij “expres” in open wonden wroet. Wie veel naar hem kijkt, weet dat hij nu eenmaal dol is op dit soort televisie maken. Effect TV…Proberen zoveel mogelijk tranen naar voor te krijgen, soms inderdaad op het vernederende af. (Maar ze blijven steeds komen……) Maar…is hij daar de enigste in ? Het is de laatste tijd toch meer regel dan uitzondering om TV te maken waarin tranen de hoofdrol spelen. Ben bang dat we daarmee moeten leven en dat een nieuwe presentator (wat veel mensen graag willen ) van zomerprogramma’s als deze daar geen verandering in zal gaan brengen. Kijkcijfers voor tranen zijn nu eenmaal veel groter bij “drama-televisiie” dan bij “saaie” weergave van de feiten. Helaas……….
fab - 06 08 12 - 10:59

Ik zeg altijd maar: mag ik dat zeggen, ja..dat mag ik zeggen. Ik ben gewoon de beste. Klaar.
Mart Smeets (Email) - 06 08 12 - 10:59

Mart, je mag het NIET zeggen, arrogante man dat je er bent. Je hele houding deugt niet ! Niks klaar. Ga maar gauw met pensioen :)
Corine - 06 08 12 - 11:02

GJ, het lijkt eerder dat ze er moeten zitten. Niet één zat er bij RTL, terwijl ik me toch kan voorstellen dat er genoeg liever daar zitten dan bij Mart aan tafel.

Overigens was hij bij Rea Lenders ook niet echt lekker bezig. Enige reden waarom ik keek, maar bij haar ging hij weer over naar de ambassadeur.
Michiel (Email) - 06 08 12 - 11:05

Prima verhaal Marc.
Bij ons thuis is het zo dat zodra die kop van Smeets in beeld komt de TV automatisch naar een andere zender schakelt. Wat een arrogante nietszeggende kwast is die Smeets.
Gerard - 06 08 12 - 11:07

Wimutrecht, ik begrijp dus uit jouw stuk dat je er van zit te genieten hoe Mart zijn gasten schoffeert. Manon Flier heeft inderdaad nooit de spelen gehaald, maar betekend dit dat zij niet bij Mart aan mag schuiven om te praten over haar levenspartner, die het nou eenmaal wel goed doet op deze spelen? Ik mag toch aannemen dat zij door de programmamakers is uitgenodigd om daar te komen zitten, niet andersom. Mart liet haar zich ontzettend onwelkom en ongewild voelen. En dit is niet het enige. Je ziet hem ervan genieten om sporters die niet het beoogde resultaat hebben gehaald te vernederen en onderuit te halen. Het is tenenkrommend. Het feit dat u hoe zonder ergernis naar kunt kijken, erger nog, dit toejuicht, zegt genoeg over uw eigen persoonlijkheid. likken naar boven en schoppen naar beneden. Of bent u toevallig Mart zelf?
marion - 06 08 12 - 11:09

Smeets begint aan een hinderlijke vorm van Alzheimer te leiden. Neem hem aub tegen zichzelf in bescherming en haal hem zo snel mogelijk van de buis. Beleeft de kijker ook weer wat meer plezier aan dit soort praatprogramma’s. Waarom denk je dat rtl het de laatste tijd zo goed doet op hetzelfde tijdstip bij de commerciële? Juist, Smeets wordt weggezapt!
Kees - 06 08 12 - 11:09

Zou Smeets soms een blauwtje gelopen hebben bij deze dame en is dit een wraak actie?
Gerard - 06 08 12 - 11:12

Mart Smeets dit was nou niet echt een volwassen interview van jou, hoe was jou sport periode ook alweer? Je antwoord van de week daarop was, daar hebben we het nu niet over, met een hand gebaar van weg wuiven. Als je nu een echt volwassen vent bent dan geef je publiekelijk vanavond een uitleg en een waarom zo’n interview EN bied je je excuus aan Manon Flier want dat heeft ze wel zeker verdiend en kom je zelf ook over als een vent.
Gerard (Email) - 06 08 12 - 11:12

Wie is Marc de Hond?

Groet,
Mart
Maikel (Email) - 06 08 12 - 11:13

Stoor me al zo lang aan die kwal van een Smeets. Het zoveelste respectloze voorbeeld van z’n one man show. Toen hij begon over de tweets van Haase en Kromo hoopte ik dat Haase hem een sneer terug zou geven. Iemand in een live tv programma confronteren met tweets terwijl als iemand in het verleden maar een vraag stelde over Mart en Ria Visser nederland wat zeg ik de wereld te klein zou zijn. Ik zwijg verder over zijn opmerkingen aan het adres van tennisser Rojer. Respectloos voor de teleurstellingen van topsporter Flier.
Als zijn collega’s hem niet durven zeggen dat hij een klootzak is doe ik het wel.
Ja, hoor je dat een Klootzak ja dat hoor je en je hoort het goed, toch, toch…
Len (Email) - 06 08 12 - 11:13

Als ik die beachvolleyballer (partner van Manon Flier) was dan zou ik deze week gezellig aanschuiven bij Smeets en hem flink onderuit de zak geven. Probeer die rare, gekke man (quote Smeets) eens aan het janken te krijgen voor mijn part. Gewoon even graven en proberen uit te vinden waar je hem echt mee kunt kwetsen.
Kees - 06 08 12 - 11:14

Ben het helemaal eens met de kritiek op “meneer” Smmeets. Wat een vreselijk naar stuk vreten is die man. Hij kwijlt met de gedachte om iemand onderuit te schoffelen , bah! Verder is hij bijzonder arrogant en meent de wijsheid in pacht te hebben. Heb maar een gedachte bij hem: op zouten!
Jaap (Email) - 06 08 12 - 11:25

Michiel, laat me dit even goed begrijpen: omdat JIJ die sporters liever bij RTL zou zien zitten, ga jij ervan uit dat ze daar ook inderdaad liever zouden zitten? En dat ze tegen hun wil bij Smeets aan tafel zitten?

Wat vindt je psychiater daar nou van?
GJ - 06 08 12 - 11:25

Wat ben ik blij dat ‘t nu weer eens door een kenner gezegd wordt. Ongelooflijk hoe Smeets tekeer gaat aan die tafel. Ook gisteravond heb ik me dood geërgerd. Hij legt iedereen woorden in de mond en probeert het gesprek een bepaalde richting in te duwen. Hij vergat bijna “spontaan” dat er nog meer gasten aan de tafel zaten. Ik had liever meer naar die grappige Marokkaan geluisterd dan naar Mart.
Petra - 06 08 12 - 11:25

Amen.
Esther (Email) - 06 08 12 - 11:26

Beste Marc,

De manier waarop je dit hebt verwoord en zelfs de tekst letterlijk over hebt genomen maakt dat iedereen kan lezen dat Mart inderdaad veel te ver ging, wat is het doel van dit soort vragen stelen? Iemand zich zeer ongemakkelijk laten voelen. Op inhoudelijke punten die sprekers naar voren brengen zoals bijvoorbeeld: hoe gaat het met het sportklimaat in Nederland (punt van Van der Geest) het afschaffen van schoolzwemmen waar Jacco Heemskerk duidelijk wel meer over had willen zeggen worden abrupt afgekapt: Mart wil het woord hebben!
Aangezien de NOS de hoofdpositie heeft bij de OS uitzendingen hebben de genodigden weinig keus het zou wat zijn als ze zouden weigeren om te komen maar de directie van de NOS mag zich onderhand wel eens afvragen of Mat Smeets zijn houdbaarheidsdatum niet al ver heeft overschreden! En Mart: Je hebt ook nog eens drie keer CROMAwidjojo gezegd je kent de namen van je gasten niet eens!
Odet - 06 08 12 - 11:27

Ik ben het niet maar dan ook helemaal niet eens met de columnist. Ik respecteer Mart Smeets zeer en wel omdat hij durft te zeggen wat gezegd moet worden. Gisteravond gaf hij de coach/vader van de jongens Van der Geest (Judo) de gelegenheid te zeggen wat er in Nederland aan schort wat betreft o.a. het afschaffen van het schoolzwemmen, gymles etc. Ik bewonder Mart zeer.
Lilian van der Sluis (Email) - 06 08 12 - 11:29

Als ik de kop van Smeets op TV zie, schakel ik al jaren verder. Zelfingenomen kwal. ‘Zie mij eens leuk mijn kunstje doen’. Gatver. Die moet zo gauw mogelijk het bejaardentehuis in.
Mario (Email) - 06 08 12 - 11:30

Keizer, oudzevenkampster die moest gaan roeien was minstens zo pijnlijk!
Steffen - 06 08 12 - 11:32

Het draait allemaal om 1 iemand in de Mart Smeets – Show : Mart. De sporters zijn slechts figuranten die het genoegen mogen hebben om Mart’s genialiteit te mogen aanschouwen.
Bertje - 06 08 12 - 11:32

prima stukje
idd mart is een ego
als ik marion zou zijn zou ik hem vragen stellen over ria visser
“gekke vraag Mart “ Ben jij al over de relatie met Ria heen ? Doet dat nog pijn ? of wil je die periode snel vergeten en aan de toekomst denken ? Ja?
Ik ook goedeavond
bart (Email) - 06 08 12 - 11:37

tekenend was ook zijn interview met surfer dorian van rijsselberghe. mart stelt 2 vragen te kort achterelkaar zodat de surfer onderbroken wordt in zijn antwoord op de eerste vraag. vervolgens spreekt mart hem als een klein kind toe en vertelt hem dat hij moet wachten totdat hij bergrijpt wat mart gezegd heeft.
bertje - 06 08 12 - 11:46

Eens !!!!!
Henk - 06 08 12 - 11:51

Ik ben ‘t met ALLE Mart Smeets HATERS van harte eens!
En in ‘t geval van Manon Flier al helemaal!!
Elly M. Visser (Email) - 06 08 12 - 11:53

Top stuk! Zoals hier al meerdere malen bevestigd was dit niet zijn enige slechte avond. Trouwens ook hoe hij die ambassadeur ‘afzeek’ was gewoonweg schandalig.
Het is klaar Mart, je hebt prachtige dingen gedaan, nu is het de hoogste tijd. Henri bv, zou het zeker weten stukken beter doen!
Sander - 06 08 12 - 11:55

Prima geschreven en in de geest zoals velen het bewuste interview aangevoeld zullen hebben. Zo ga je niet met (top)sporters om “Meneer Smeets”. Om meerdere redenen hoop ik dat Schuil/Numerdor GOUD halen. Zal ie ook deze jongens aan zijn tafel krijgen en zie ik het al voor me dat Numerdor de heer Smeets verbaal met de grond gelijk maakt. Game,set en match…. Toch?
Sjors Burger - 06 08 12 - 11:55

Ik denk dat Mart Smeets een hele leuke opa is. Hij praat nl. tegen iedereen, ook de ouders van Ranomi Kromowidjojo, alsof het kleine kinderen zijn… Bij jongere sporters is het nog erger. Volgens mij had hij topturnster Celine van Gerner van de week het liefst in een doosje willen doen met een strikje erop.
Charlotte - 06 08 12 - 11:58

Persoonlijk vind ik de “Mart Smeets” OS véél leuker dan de gesponsorde RTL variant waarbij het lijkt alsof men geen kwaad woord mag zeggen of eigen mening mag hebben, in de eerste uitzending werd Dennis van der Geest meermaals afgekapt toen hij zijn mening wilde geven. Onder het mom van “we moeten naar een ander item of reclame”. Mart gééft die mening gewoon lekker zelf ;-)
Anne Jan - 06 08 12 - 12:01

wordt het nu geen tijd om die zelf ingenomen Smeets voor een en voor altijd af te serveren?
peter koudstaal - 06 08 12 - 12:05

Senk you!
M. Smeets (Email) - 06 08 12 - 12:06

Manon Flier moet zich gevoeld hebben als Mart Smeets bij een gedicht van Nico Dijkshoorn.

http://www.itelevision.nl/mart-smeets-bo..
theo de veer (Email) - 06 08 12 - 12:12

Helemaal eens. Dit “intervieuw” via de Telegraaf vernomen. De NOS is het slechtste wat er in Nederland bestaat. En Mart Smeets is het levende toonbeeld van wat er mis is. Enorme ego’s die zichzelf liever horen praten dan hun gasten. Zelfs het NOS-journaal zit doorspekt van opinies en meningen. Echte journalistiek (objectief verslaggeven) is er al heel lang niet meer bij. Kijk naar het voetbal. Zo overduidelijk dat commentatoren voorkeuren voor bepaalde clubs hebben tijdens wedstrijden.
Het is verschrikkelijk dat sport bij de NOS zit. Nieuws kan ik nog op RTL kijken en Londen Late Night kijk ik niet eens door M.S.
Patrick van Halderen (Email) - 06 08 12 - 12:15

Is het niet de hoogste tijd dat hij aan de kant word gezet.
Ook ik kijk zo min mogelijk als die man op tv verschijnt welke baas stopt hem eens.
Willem Scholten - 06 08 12 - 12:16

wimutrecht
Moet ik uit jouw gekrabbel opmaken dat er iets leuks ontstaan is tussen Eva, Bram en Mart. Nee toch.
Ik ben het dan ook volledig met Marion eens, echter wel met de opmerking dat Mart niet naar boven likt maar naar beneden.
Gerard - 06 08 12 - 12:16

Marc,
Wat ‘n reacties, ik kan/wil dus niet achter blijven.

Ik heb die man altijd al ‘n ***** gevonden. Menselijkheid is deze man kennelijk vreemd. Hij zal best ‘n kenner op sportgebied zijn, dat weet ik niet. Maar de rest, BAH
Margreth (Email) (URL) - 06 08 12 - 12:20

Hoi Marc, Een goede weergave van het gebeuren. Helemaal mee eens, respectloos.
Mart, met alle respect een grote in sportverslaggeversland, miste de boot finaal.
Hij stond weer in de overdrive, vol egogeilheid. Dan verleist hij de ander uit het oog en het oor en gaat hij vol voor eigen furore. Jammer, hij kan het wel maar dan moet hij wat relekster zijn.
Zijn soms over amicale houding, b.v. in het gesprek met Henk Grol, is ook uiterst irritant. Zijn gedrevenheid om enerzijds de sporter in zijn of haar emotie te krijgen is slecht, dat bepaalt die sporter in kwestioe zelf wel,dan toon je respect!! Anderzijds ontlokt hij spoters uitspraken in een stadium, kort na een emotioneel gebeuren, wat ook niet echt respectvol is. Al met al een nestor met veel in huis die in overmoed de plank nogal eens mis slaat. Goed dat dit reacties geeft. Vraag me wel eens af er coorectie door de regie plaats vind via het oortje en als dit gebeurt zal de man daar dan vatbaar voor zijn? ben bang van niet, daar zit m.i. dan ook in zijn grootheid zijn zwakte.
arie van der meer (Email) - 06 08 12 - 12:22

Hoi Marc, dominee Smeets wordt zeer goed tetypeerd door jou. je slaat de spijker op zijn kop. Waarom kan die man niet gewoon een vraag stellen en dan luisteren naar het antwoord. Wilfried de Jong daar moet Smeets voor dit gedeelte van zijn vak nog in de leer. Fijn Marc dat je het zo scherp volgt.
Rien
Rien Hagen (Email) - 06 08 12 - 12:29

Boogschutter Eric van de Ven, met zijn 21 jaar, had Mart deze week zuiver op de korrel en sloeg de uitnodiging voor het programma correct af: ik ga vanavond met mijn familie lekker uit eten. Sinds Mart na zijn 65e freelancer is geworden, begint hij wel heel erg aan zelfverheerlijking te doen. Een Paul de Leeuw is genoeg!
Jan (Email) - 06 08 12 - 12:31

Geweldig stukje Marc! en heeeeelemaal mee eens!
Jan-Willem - 06 08 12 - 12:37

Beste Marc,
Goed stuk! Ook ik zat met plaatsvervangende schaamte te kijken. En toch ga ik Mart missen wanneer hij ooit besluit ermee te stoppen.
Gerrit-Jan (Email) - 06 08 12 - 12:37

Mart is een zonnekoning. Hij duldt geen tegenspraak in zijn omgeving, anders had hij inmiddels wel geleerd dat hij niet het middelpunt van het universum is. Van kwade bedoelingen wil ik hem niet betichten, hij mist eenvoudig de wil om te leren nadat hij door zijn omgeving eindelijk is overtuigd dat híj werkelijk de beste interviewer zou zijn. Misschien was dat ooit het geval, die tijd ligt ver achter ons.
PeterS - 06 08 12 - 12:38

Gelukkig zijn er ook mensen die vinden dat Mart Smeets wel goede televisie maakt en van mij mag hij zeker nog wel even doorgaan.. En bovendien, als je hem niet mag zet die TV dan uit en kijk er niet naar, waarschijnlijk kijken jullie er alleen maar naar om er vervolgens over te kunnen zeiken.. Zulk soort mensen moeten altijd iets hebben om over te kunnen zeuren en zeiken, waarschijnlijk stemmen jullie ook allemaal PVV of niet?
Otto - 06 08 12 - 12:40

Wordt tijd dat die arrogante vent eens opstapt.
Hij denkt dat hij de wijsheid in pacht heeft maar zijn tijd zit er gewoon op.
Johan - 06 08 12 - 12:40

In de mediatrainingen zou standaard een hoofdstukje “omgaan met Mart Smeets” moeten zitten. Hierin zitten dan 10 faalmomenten van deze, snel met pensioen te sturen, figuur. Het standaardantwoord op elke denigrerende tekst zou dan kunnen zijn: “Hoe zou jij het vinden als je steeds door een interviewer werd geconfronteerd met het feit dat…”. Misschien stopt ie dan eindelijk met het onnodig kwetsen van goedbedoelende sporters. Maar beter is nog: ga maar eens een dag niet aan zijn tafeltje zitten als sporter, om aan te geven dat deze respectloze aanpak een enorm vertoon van disrespect is voor de sporter die zijn leven inzet voor zijn prestatie. Mijn escape: ik kijk BBC... :-)
Ralph - 06 08 12 - 12:44

Marc, spijker op de kop. Ik heb mij vreselijk geergerd. Als wij dat thuis door hebben, dan moet hij dat ook door hebben. Ik ben het niet met je eens dat hij het niet expres doet want iemand met zoveel ervaring ziet al snel hoe de emotie bij de ander zit. Hij moet hier absoluut door zijn leidinggevende op worden aangesproken. Wat een kwal die vent, belachelijk gewoon !
Jorge (Email) - 06 08 12 - 12:45

Martbashing schijnt over vier jaar een Olympische sport te zijn maar ook daar zul je je wel niet voor kwalificeren
Friso - 06 08 12 - 12:46

Och, het is net als kijken naar een belangrijke wedstrijd en je schoonmoeder loopt telkens door het beeld. Het moet, anders heb je niet op tijd de chips bijgevuld maar hoogst irritant is het wel.
Smeets is erg over de datum en ik hoop van harte dat hij dit spatje een keer uithaalt bij Van Gaal, die zorgt dat Smeets huilend naar huis gaat!
Thijs (Email) - 06 08 12 - 12:46

@hann: Manon ging hier inderdaad zeer goed mee om!
Gerben (Email) - 06 08 12 - 12:50

Helemaal gelijk hoor. Ik vond het onsmakelijk om te zien en vond het walgelijk dit haar zo aan te doen. Ik was weggelopen. Dit is geen tv maken.
Marian - 06 08 12 - 12:52

Dat is precies de reden waarom ik nu zo’n 10 jaar geen T.V. meer kijk. Ik heb op het net fragmenten gezien van de gewraakte “interview”. Schokkend. Zo onvolwassen en asociaal – onbegrijpelijk dat iemand op zijn leeftijd en met zijn ervaring de basics nog niet op orde heeft. Het heeft niks met interviewtechniek te maken. Heeft met fatsoen te maken. En daar hebben we de spijker op de kop: fatsoen + NL media = 0.
Vladimir (Email) (URL) - 06 08 12 - 12:53

Mart Smeets, de enige goede sportpresentator die we hebben. Of wilde iemand beweren dat die engerd van RTL beter is? Die is en een slechte presentator en heeft geen enkele passie voor sport en is van een commerciele zender wat inhoudt dat er weinig echte kritische vragen gesteld kunnen worden.

Maar goed, hulde voor Mart.
Victor - 06 08 12 - 12:56

Smeets is een lul.
|Waarheid (Email) - 06 08 12 - 12:57

Wat heb jij de spijker in deze column precies op de kop geslagen.
Ik erger me er vreselijk aan dat Mart Smeets, vragen stelt en zelf antwoord geeft, de persoon aan wie het gevraagd wordt krijgt in veel gevaalen niet eens de kans om een antwoord te geven of hij kakelt er weer doorheen,hij weet ontzettend veel van sport,dat staat buiten kijf, maar dit is regelmatig de Mart Smeets show, hij moet zich ondergeschikt maken aan de personen die hij interviewt, daar gaat het om tenslotte, dat zijn de hoofdpersonen en niet Mart!!
Rietepieteke - 06 08 12 - 12:58

Niks meer aan toe te voegen. Mooi stukje. Erger me al jaren aan die kwal
theo (Email) - 06 08 12 - 13:00

Makkelijk Marc, lekker meegaan in de “Mart Smeets bingo” trend. Pik je die wijsheid van FB of volg j gewoon Nico Dijkshoorn? Smeets is idd een dagje ouder, hij is echter voor velen een sportmonument. Dat die dame daar als “vriendin van” aan tafel schuift tsja low hanging fruit. Smeets zou geen knip voor de neus waard zijn als hij, als tafelheer, niet de vinger op de zere plek zou plaatsen. Tenen krommend? mooie tv? ach smaken verschillen. Jij probeert met deze post exact het zelfde, makkelijk scoren over de rug van een ander. Keep posting Marc, lees j stukjes graag.
Edwin (Email) - 06 08 12 - 13:02

Al jarenlang een bijzonder irritant heerschap. Nu is hij over de grenzen van het fatsoen gegaan en moet hij met onmiddelijke ingang worden ontslagen
Bart - 06 08 12 - 13:03

geweldig stuk Marc. Als Smeets op Tv is schakel ik over!! Dat zouden er meer moeten doen. Snappen ze eindelijk dat Smeets moet vertrekken. Wat een arrogante zelfingenomen pipo!! Schaamteloos tegenover Manon Flier.
Ik ben blij dat Sanne Keizer de uitnodiging niet heeft aangenomen om aan te schuiven bij de Smeets . Ik hoop dat zij dat blijft doen en dat meer sporters dit boycotten. Advies voor Mart. stop en ga bingo avonden doen in een bejaarden tehuis.
joop (Email) - 06 08 12 - 13:05

Ik weet nog de quote van Smeets dat hij eens vertelde dat gehandicapten sport geen sport is. En dat die mensen maar iets anders moesten gaan doen. Deze man is zo arrogant dat het er vanaf straalt, het is dat het publieke bestel hem in het zadel houdt anders is het over en uit voor hem.
Adriaan (Email) - 06 08 12 - 13:05

Beste Marc,

Helaas hebben meer presentatoren hier een handje van. Slechte vragen stellen, het woorden in de mond leggen, mensen niet uit laten praten etc, etc. #demart spant hierin wel de kroon. Een goede tweede is Matthijs van Nieuwkerk
Marc - 06 08 12 - 13:05

Mart Smeets is van ongekend niveau. Waar vindt je een commentator die zoveel kennis van zaken heeft, en het ook nog ongelooflijk interessant weet te vertellen? Niet in Nederland in ieder geval. En ja, hij is arrogant, maar op de één of andere manier is dat ook juist zijn charme.
debbie (Email) - 06 08 12 - 13:08

Sommigen zeggen dat Mart Smeets nou eenmaal het beste is wat we in NL aan sportpresentatoren hebben. En daar ben ik het dan weer totaal niet mee eens. Wilfried de Jong bijvoorbeeld bewijst al jaren het tegendeel. Wat mij betreft mag die de volgende keer de sportzomer presenteren.

Ook de benadering van Sebastiaan Verschuren gisteravond was weer tenenkrommend. Die jongen is vijfde geworden op het zwaarst bezette nummer van het zwemtoernooi, maar Mart wilde alleen maar over zijn starts zeuren. De vraag die hij duidelijk dolgraag wilde stellen, durfde hij alleen niet expliciet te maken: “Jongen zou je niet eens moeten overstappen naar de succescoach Jacco Verhaeren?”
Emiel - 06 08 12 - 13:14

Ik ben het helemaal met je eens! al jaren wijk ik onmiddellijk uit naar andere zenders, wanneer god zelf weer op tv is.
De de arrogante opa moet wel heel veel weten van wat volk bij de NOS weten waar mee hij zijn plaats nu al veel te lang ! weet af te dwingen.
Er zou geen commerciële zender zijn die met een dergelijk zelf ingenomen mannetje in zee zal gaan.
Sam (Email) - 06 08 12 - 13:17

Dankjewel Marc, de spijker op zijn kop. Ik ben over het algemeen een DeMart-fan, maar de manier waarop hij Manon Flier behandelde was VER beneden peil. Bij alle ‘vragen’ had hij iets lacherigs, vernederends en de minachting spatte van het scherm. Ik heb met stijgende verbazing zitten kijken. Smeets, als je een vent bent biedt je je excuses aan Flier aan, maar dat gaat waarschijnlijk niet gebeuren want jij hebt immers ALTIJD gelijk bij alles wat je doet?
Hans Spoor - 06 08 12 - 13:20

Kritische vragen?? Hoezo kritische vragen? Hij drijft altijd gewoon zijn mening door op gasten. Dit is iets waar wel meer NOS’ers aan lijden (Bert Maalderink).

Daarnaast koketteert hij consequent met zijn eigen onkunde (wie is dat?, daar hebben ‘WIJ’ nooit van gehoord etc.),en is hij ook nog eens ronduit asociaal. Mensen die denken dat Mart verstand heeft van olympische sport (of wielrennen) weten er zelf echt absoluut niets van. Helaas is dat wel het soort publiek wat hem, ten onrechte, blijft verdedigen.

zie ook deze column: http://sport.dejaap.nl/2012/06/19/ook-de..
Herman - 06 08 12 - 13:22

Goed verhaal Marc. Je hebt (in mijn ogen) verwoord hoe een heleboel mensen Mart Smeets beleven, zonder hem volledig af te branden (wat ook niet terecht zou zijn).
KeG - 06 08 12 - 13:24

Lijkt bijna een gevalletje van frustratie en jaloersheid…

Martje kan het gewoon niet hebben dat (de zeker niet verkeerd uitziende) Flier een relatie heeft met Nummerdor. Tja, oude vieze mannetjes….tis wat.
Anti Mart Smeets front - 06 08 12 - 13:26

Waar ik heel benieuwd naar ben, is of Mart Smeets zelf de beelden heeft teruggezien en wat hij er zelf van vindt. Iedereen weet dat als je zo lang je leven in het teken zet voor een Olympische spelen en het niet haalt dit altijd een gevoelig onderwerp blijft, maar Mart Smeets heeft alleen oog voor “mooie” tv. Hij zal op z’n minst in zijn eigen programma zijn excuus moeten aanbieden. Maar ik ben bang dat mijnheer Mart Smeets zich daar te goed voor voelt.
Etienne (Email) - 06 08 12 - 13:28

Marc, ik word altijd tegelijkertijd blij als ook ongelooflijk kwaad van kritische beschrijvingen over zelfverheerlijker Mart Smeets. Het liefst negeer ik hem, maar inderdaad: je kunt niet om hem heen! En de kritiek die je uit is zo terecht, maar zelfs het lezen over hem doet mijn maag omdraaien, mijn haren ten berge rijzen; ik wordt misselijk van die man!
Ik heb dan ook een beetje diagonaal door je stuk heengelezen, neem mij niet kwalijk hiervoor, maar ik verdraag zijn zelfingenomen neerbuigendheid gewoon niet, zelfs niet op schrift!
Desalniettemin hartelijk dank voor je stuk ;-)
babette verhoef (Email) (URL) - 06 08 12 - 13:31

Bij de Bio van jou, Marc de Hond staat trouwens dat jij ook presentator bent. Sorry, maar ik ken je nergens van… Hoe kan dat toch? Je weet ten slotte zo goed hoe het moet! Hoe kan het toch dat anderen jouw talent niet zien? En dat die evil Mart Smeets toch elke keer weer de mooiste programma’s mag presenteren?
Victor (Email) - 06 08 12 - 13:34

wat een cunt is deze gast, haat hem met alles in me lijf
robot lococop - 06 08 12 - 13:35

Ben het met je eens Marc en kan me erg vinden in de reactie van Hans Spoor. Ik vind normaal gesproken de programma’s die Mart Smeets maakt erg goed, maar tijdens deze Olympische Spelen vind ik dat hij niet netjes met “onze” sporters omgaat. En in het geval van Manon Flier had ik sterk het gevoel dat hij een lijn overschreed. Jammer, want ze is zelf de eerste die weet hoe verschrikkelijk het is om te knokken voor een plek op de Spelen en het dan net niet halen. Geen reden om haar nog eens haarfijn uit te leggen. Ik hoop dat Mart zijn excuses aan haar aanbiedt.

Nogmaals, normaal vind ik Mart Smeets goede programma’s maken, maar misschien moet hij zich bij sportverslaggeving (want dat doet hij m.i. toch fantastisch) houden ipv interviews.
Linda (Email) (URL) - 06 08 12 - 13:42

Is het nog niemand opgevallen dat de heer Smeets geheel anders optreedt als het wielrenners betreft? Op 1 na faalt de ploeg volledig, maar nee hoor, geen kritische vraag. Hij weet de uitslag van elk rondje om de kerk, maar maakt heel veel hinderlijke fouten bij alle andere sporten. Resultaat:hij beledigt Mark Huizinga (heeft 4x meegedaan met OS, niet 3x zoals Mart zei) en weet niet eens de 1000x genoemde woonplaats van Ranomi K. (Sauwerd dus, niet Winsum. Luistert vast niet naar zijn redactie en denkt met alles weg te komen.

Peter
Peter Bogarde - 06 08 12 - 13:43

Ik ben, uit wetenschappelijke redenen, wel benieuwd wat er zou gebeuren als we Ivo Niehe Mart Smeets laten interviewen. Wordt dit dan de grootste interview marathon ooit? Ontstaat er een nieuwe poort naar een andere dimensie, krijgen we hetzelfde effect als we een microfoon bij een luidspreker houden? Zal dit een peristaltische neiging opwekken waar niemand veilig voor is?
muffstuff (Email) - 06 08 12 - 13:43

Hai Marc, complimenten voor dit (eerlijke) stuk! Je zou toch denken dat Smeets met zijn jarenlange ervaring de aangewezen persoon is om alle topsporters en de spelen op een positieve manier neer te zetten. Blijkbaar niet want mijnheer haalt de topsporters liever naar beneden en tweede keer al dat hij negatief in opspraak is. Echt heel smakeloos! Respect voor Manon en de manier hoe zij hier mee om ging. Misschien moet er eens heel snel nagedacht worden om Smeets nog ff snel af te voeren om plaats te maken voor een positieve presentator. Ik ga mij niet meer lopen ergeren en schakel gewoon lekker naar de commerciële zender. Boycotten deze man!
Norma - 06 08 12 - 13:47

Dit is wat ik noem, SUGESTIEF gelukl van M. Smeets. En meer is er helaas niet van.
Theo (Email) - 06 08 12 - 13:48

Mooi stuk Marc. Bedankt voor het overbrengen van de boodschap die gezegd moet worden. Ik deel volledig jouw mening. Ik was even bang dat ik de enige was die er tijdens die late night uitzending zo over dacht. Het was verschrikkelijk..
F van Overbeek - 06 08 12 - 13:50

Wat een beste column.
Goed gezegd, over die walgelijke arrogante M.Smeets.
Hoop dat dit 1 van zijn laatste stuiptrekkingen op tv is.
Weg ermee!
Kris - 06 08 12 - 13:55

Wat een eikel is die man! Goed stuk Marc
Irene (Email) - 06 08 12 - 13:56

he Marc,wat een flauwe kul…iedereen ziet/weet toch, dat het het programma van te voren alvast staat en doorgesproken is,denk dat t zeker is,dat Smeets de meeste gasten ook wel[goed]kent..
het is nu eenmaal zo dat sporters die de spelen niet halen maar wel een olympische partner hebben niet bij elkaar kunnen zijn..dat je dan zo’n gesprekje krijgt is toch niet erg? thuis en in de kroeg lullen we der ook over….
of heb de Hond geen uitnodiging van de NOS gehad
ary verhoef - 06 08 12 - 13:57

Mart Smeets is een beetje belegen en zit al te lang in het zadel. Waarschijnlijk had hij het geen eens in de gaten dat hij Manon treiterde met de uitschakeling. Maar haar gezicht sprak boekdelen. Trouwens, wat is Manon Flier toch een mooie verschijning.
Marc - 06 08 12 - 14:07

Volkomen mee eens.
De enige dank die ik Mart verschuldigd ben is dat-ie me ertoe heeft aangezet sport op Canvas te gaan kijken. Wat een verademing! Kan ik een ieder aanraden!
Piet - 06 08 12 - 14:10

Het was ook wel duidelijk dat Flier zich op enige momenten niet op haar gemak voelde. Er vielen lange stiltes en ze antwoordde niet op Smeets zijn vragen.
Erik (Email) - 06 08 12 - 14:13

Zo Marc ,je hebt een hoop papegaaien gevonden.Ze praten je allemaal na
Maar het is oh zo gemakkelijk om kritiek te leveren en zelf niets te presteren.
peter (Email) - 06 08 12 - 14:14

Goed stuk!! Deze uitzending was voor mij precies om de redenen die jij noemt de druppel om dit programma niet meer te kijken!
Alexander Docter (Email) - 06 08 12 - 14:26

Goed stuk Marc, check ook eens de uitzending van 29/7 volgend met Marianne Vos; 21e minuut Mart stelt een vraag over opoffering in het team. Het antwoord van de kersverse kampioen lijkt te gaan naar een betuiging van hulde aan haar teamgenoten, maar voordat ze dit kan zeggen neemt Mart het woord over en begint hij te kwebbelen over de gouden plak. Toppunt van plaat voor je hoofd. Wat een wauwelende ouwe zemelaar is die Mart geworden zeg. Bah Bah Bah
Iemand suggesties voor een opvolger die van ons belastinggeld wèl een neutraal en/of normaal interview kan afnemen?
Nils - 06 08 12 - 14:26

Wie verlost ons na 35 jaar van Mart Smeets? Hij is gepensioneerd en toch zit die cynische ijdeltuit weer op de buis, GVD!
John (Email) (URL) - 06 08 12 - 14:29

Beste Peter,

Wat weet jij nou van de achtergrond andere mensen die reageren? Je hebt 2 hele volzinnen vol onzin geschreven. Bravo!
Ik durf te wedden dat het IQ van velen boven die van jou uitstijgen, gezien je reactie.

Meningen kunnen door meerdere mensen gedeeld worden en toch een eigen mening zijn.
Patrick van Halderen - 06 08 12 - 14:30

Stuur uw reactie in veelvoud naar: msmeets@ntr.nl!
Hartelijk Dank!
Annie - 06 08 12 - 14:35

helemaal goed gesproken.
ik zal blij zijn wanneer Mart Smeets van de TV gaat.
wat is dat een arrogante kwal, met zijn gestreepte colbert.
pascal - 06 08 12 - 14:35

Voor de statistieken meld ik dat hoe eerder Mart Smeets van de buis verbannen wordt, hoe liever het mij is. (Overigens ben ik benieuwd naar de prestatie die Peter 14:14 geleverd heeft, welke het hem oh zo òngemakkelijk maakt maar welke hem bijgevolg wèl het recht op het leveren van kritiek verschaft…)
Periko (Email) (URL) - 06 08 12 - 14:37

Heb al een jaar of tien een gloeiende teringhekel aan die zelfingenomen, pratende dweil. Voor mij zit er dus inderdaad een knop op de tv. Smeets == zappen!
Ron Tuijnman (URL) - 06 08 12 - 14:40

Ik kan me prima vinden in dit stuk. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij expres als een botte lul over komt, Mart weet wat topsport inhoudt.
Maar ik heb me deze spelen te vaak geërgerd aan zijn houding, manier van interviewen en lompe opmerkingen. Daarnaast lijkt hij soms erg slecht geïnformeerd in bepaalde sporten.
Faisel Martina (Email) - 06 08 12 - 14:46

Prima stuk Mark! Excuus maken aan Manon en opzouten! Nooit meer als interviewer op tv. Beter is helemaal stoppen. Ik kijk niet meer naar die zelfingenomen kerel met zijn poëtische geleuter.
Onno - 06 08 12 - 14:47

Onderhand zo’n beetje het irritantste heerschap op tv na Ivo Niehe!
Bob Ross (Email) - 06 08 12 - 14:53

Eens. Dit is géén interviewen. Een interviewer wil namelijk oprecht weten wat de geinterviewd denkt, voelt, wil.. Hij wil alleen bevestiging van wat hij denkt.. Keer op keer.
En voor de mensen die zeggen dat er alleen maar gekeken wordt om ‘t naderhand af te zeiken; bullshit !
Ik kijk omdat ik wil weten wat de reacties van de sporters zijn, en hee; dat kan alleen maar bij Meneer-ik-ben-zo-geweldig, toch?!
Irene - 06 08 12 - 14:55

Mart moet maar eens met pensioen. Hij is een ongeloofelijk over het paard getilde sport verslaggever. Ik walg van die man. Bah. Marc ik vind dat je de tekst prima hebt verwoord. Smeets is ZAPPEN
Remco - 06 08 12 - 14:55

Eenser kan ik het niet met je zijn! Ik volleybal zelf (opneen veel lager niveau maarntoch) en ik gunde het dienenden zo! De beelden van de mannen in 1996 vergeet je niet snel, zoiets gun je topsporters. Hoe veel zout kun je in een wind strooien?? Ik vond Mart Smeets altijd al redelijk onaangenaam om naar te kijken (want overkomend als een betweter – wie is hier nou de topsporter, Smeets of de topsporter??) maar dit was echt tenenkrommend pijnlijk. Respect voor Manon!!
Margareth (Email) - 06 08 12 - 15:01

Sorry mensen, stukje getikt op de iPad :-(
‘Opneen’ moet zijn ‘op een’.
‘dienenden’ moet zijn: die meiden.
‘wind’ moet zijn ‘wond’.
Margareth - 06 08 12 - 15:03

Mart is een kriticus die zelf niet tegen kritiek kan.
Bij de tour de france kiest hij de mooiste etappes uit om commentaar te geven waarbij hij overigens bij de finish altijd in de fout gaat over wie er gewonnen heeft
Mart is beschermheer van de grootste “doopie“ter wereld (lance a) dus wat mij betreft mag hij omwille van zijn arrogantie,dommigheid en zijn voorkeur voor doping, van het scherm geweerd worden
arno (Email) - 06 08 12 - 15:04

Wat een zuur en zinloos verhaal. De eigen frutraties uitleven op een onbetwiste vakman en dan nog misbruik maken van een ander. Je handicap, beste Marc, geeft je geen vrijbrief voor kwaadaardige onzin noch voor het debiteren van quasi waarheden. Het lijkt een beetje veel op “wichtigmacherei”. En, dit soort stukjesschrijverij opent deuren voor ontuig dat alle regels van gewoon en fatsoenlijk communiceren overtreedt. Jammer hoor!
George de Ceuninck - 06 08 12 - 15:09

Het is niet netjes om mensen dood te wensen, maar bij Mart wil ik best overwegen een uitzondering te maken.
Wat een walgelijk figuur.
Theo - 06 08 12 - 15:16

George de Ceuninck – 06 08 12 – 15:09
U klinkt duur. Jammer dat u scheldwoorden gebruikt.
U bent zelf degene die: alle regels van gewoon en fatsoenlijk communiceren overtreedt. Jammer hoor!
Annie (Email) - 06 08 12 - 15:18

Ik ben het hier helemaal mee eens, het was een genante vertoning en ik zat met plaatsvervangende schaamte te kijken. Manon Flier deed het goed. Mart Smeets is niet geinteresseerd in het antwoord van zijn gast, hij vult alles zelf in en wil alleen bevestiging van wat hij al denkt.
Dat was altijd al zo, maar dat toontje van hem … zo denigrerend, met een soort zelfgenoegzaam lachje op zijn gezicht. Hoe hij zijn eigen verhaal ook nog eens gaat ondersteunen met beelden (kijk, je bent een face in the crowd!!) , ik vind het echt getuigen van een enorm klotekarakter als je daarvan kunt genieten.

Tijd voor iemand anders! Wilfried de Jong bijvoorbeeld.
Leonie - 06 08 12 - 15:20

Smeets probeert de romantiek zoals hij die ziet van de sport in beeld te brengen. Het is namelijk niet genoeg voor de kijker om alleen te interviewen, daarom wint VI het van Studio Voetbal. De kijker wil vermaak, wil emotie. Die emotie oproepen door medailles en leed naast elkaar te zetten dat is Mart’s manier van doen. Doet hij overigens al jaren, ook bij de Tour. Onbeholpen, dat wel, deels door een onhandig gekozen format. Vergeet niet: sporters zijn vaak zwijgzaam, moeilijk te interviewen, dus dan moet je er wel je eigen verhaal doorheen vertellen. Bij RTL nodigen ze geen inhoudelijke gasten uit, die zitten de ongein toch maar in de weg. Daarbij: Mart is geen interviewer maar een presentator. Dat vergeten de mensen wel eens. Ik vind de ergernis nogal eenzijdig. Doe het dan verdomme zelf, zeikweif.
Duderino - 06 08 12 - 15:24

Dank! Kritiek op Mart Smeets is in dit land not done vanwege zijn vermeende ‘vakmanschap’. We worden nu al twee weken getrakteerd op dat ‘vakmanschap’ en ik word er niet blij van! Ik zie liever andere presentatoren met minder maniertjes en originelere invalshoeken. Het afzeiken van Flier was wat mij betreft de druppel. Kortom: helemaal eens met je column.
Jade - 06 08 12 - 15:29

Veel van de topsporters die bij Mart aan tafel schuiven verdienen het totaal niet om, zoals ik het zie, als een klein kind behandeld en geschoffeerd te worden. Genant gewoon! Mart denkt dat hij ‘gods gift to televsion’ is, terwijl hij geen bal verstand heeft van sommige sporten. Kan niet iemand anders dit programma doen?
Willem J de Graaf - 06 08 12 - 15:30

Dat eenrichtingsverkeer ‘interview’ met Manon Flier was inderdaad stuitend om te volgen. Volgens mij is die mr. Smeets er heilig van overtuigd dat hij toch echt de anchorman is van de Olympische Mats Spelen , Londen 2012. Wat mij betreft die pensioenleeftijd nog even laag houden, dan kan mr. Smeets wat eerder stoppen.
Marc (Email) - 06 08 12 - 15:30

Herstel: Olympische MART Spelen!
Marc (Email) - 06 08 12 - 15:35

Bedankt voor de vele (ondersteunende) reacties op mijn blog. Er zijn er een aantal die kritiek hebben.
..@george de ceuninck: ik vind het prima dat je het niet met me
eens bent, maar ik vind het niet netjes van me om het feit dat ik een handicap heb als argument te gebruiken. Mijn mening over de interviewstijl van Smeets heeft niets te maken met frustraties, en zeker niet met mijn handicap.
Overigens kan ik me niet voorstellen dat mijn speldenprik deuren zou openen voor onverlaten. Ok heb me in nette bewoordingen uitgedrukt, en roep nergens toe op.
..@victor ik heb inderdaad een veel minder zichtbare presentator carriere dan Smeets. Dat komt gedeeltelijk doordat ik tien jaar radio gepresenteerd heb. Qua tv ervaring verwijs ik naar mijn wikipedia pagina, als je er echt naar benieuwd bent staat het daar op.
..@theo ik weet dat je het grappig bedoelt, maar doodwensen zijn nooit cool, wellicht kan ik je reactie beter weghalen
Marc de Hond - 06 08 12 - 15:36

klapt heel lang en hard in dr handen
en voegt er verder helemaal niets aan toe.
Diana Reygwart (Email) - 06 08 12 - 15:39

De spijker op z’n kop.
Tom - 06 08 12 - 15:44

Begrijp dat er mensen zijn die last hebben van de vele notificaties. Ik ben over een uur bij mn computer. Heb dit ook nooit eerder meegemaakt maar ga het voor u proberen uit te zetten. Wilt u geen emails meer? Stuur mij een mailtje op marc@dehond.nl met daarin het betreffende emailadres en de naam waaronder u gereageerd heeft.
Marc de Hond - 06 08 12 - 15:46

beste Marc ; goede reactie van jou. ik heb nog een tip voor jou, ga jezelf uitnodigen bij die pipo…laat meneer Smeets eens merken hoe Nederland over hem denkt..
nogmaals een verzoek; meneer Smeets ga bingo avonden presenteren in een bejaarden tehuis en stop met die walgelijk makende interviews..jammer voor sport minnend Nederland dat we nog steeds Meneer Smeets moeten bekijken. Marc Chapau !!!!!!
joop (Email) - 06 08 12 - 15:47

George de Ceuninck – 06 08 12 – 15:09

Zal dit een zelfbedachte vriend zijn van “ons” Martje???
Sjors Burger (Email) - 06 08 12 - 15:57

Hulde! Ik heb me werkelijk op zitten vreten over de verwaandheid en en volstrekte gebrek aan respect en inlevingsvermogen t.a.v. Manon Flier. Het stemt me dan ook heel gelukkig dat ik niet de enige ben!
Rick - 06 08 12 - 16:10

mart smeets is sleets.
opzouten!!
derk jan heslinga (Email) - 06 08 12 - 16:14

Niet alleen onze voetballers eb de wielrenners werden door NL-pers de henel in geprezen. Evenzo werd Mart Smeets de hemel ingeprezen. Het IS een goeie sportcommentator maar wat een GODVERGETE arrogante klootzak!! Sporters moeten plaats maken voor de volgende generatie sporters en waarom mag deze arrogante klootzak blijven zitten. Wegens gebrek aan opvolgers? Kom nou, er lopen genoeg goeie sportcommentatoren rond in NL!
Opzouten en plaats maken voor de volgende lichting
Ruud Visser (Email) - 06 08 12 - 16:15

Mart Smeets een irritante babyboomer die weigert plaats te maken voor nieuw, frisser en jonger talent.
derk jan heslinga (Email) - 06 08 12 - 16:15

mijn vriendin en ik kijken vrij veel OS en we hebben sinds twee weken een nieuwe Olympische discipline. Wegzappen als s(M)art in beeld komt en overschakelen naar de Belg of de BBC. Degene die verliest, te laat de a.b. in handen heeft, moet chips en drinken halen.
derk jan heslinga (Email) - 06 08 12 - 16:19

Die George de Ceuninck is echt niet wijs.. De schrijver zonder enige rechtvaardiging aanleunen dat hij de deur openzet voor onfatsoen, terwijl hij zelf volstrekt onnodig en respectloos diens handicap in het verhaal betrekt. George zou zelf een lesje fatsoen kunnen gebruiken, de hork!

PS: hoge bomen vangen veel wind, Mart mag gewoon bekritiseerd worden en vraagt daar ook om. Bovendien, zijn interview technieken zijn niet bepaald een uithangbord van vakmansschap.
Rick - 06 08 12 - 16:19

Smeets maakt zich (uit ijdelheid ?) schuldig aan “over-exposure”. Dat is een van de redenen dat ik deze opgeblazen pedante egotripper niet meer op de buis verdraag. Uit pure nood volg ik daarom de OS op Eurosport en de Belg. En dat bevalt UITSTEKEND ! Geen zelfgenoegzaam gezever, geen geanalyseer, maar Sport, Sport, Sport ! Hetgeen overigens de enige reden was om de TV aan te zetten ! WEG met de pratende ,oeverloos zeverende hoofden !!
berend - 06 08 12 - 16:24

Mooie Blog !! ik ben persoonlijk een groot fan van het enthousiasme waarmee M smeets altijd over sport praat en schrijft. Maar hier slaat hij de plank volledig mis. ik hoop dat hij zich dat beseft. Laten we Smeets nu niet volledig met de grond gelijk maken, want hij is zelf een groot sprotfanaat…ben het met veel mensen eens dat hij hier fout zat .dat voorop!
Michel Ebben (Email) - 06 08 12 - 16:42

Het rare is dat, gezien zijn “analoge communicatie” hij kennelijk de bedoeling had empathie te tonen. Maar hij wreef het zout dieper in de wonden.
Corneel - 06 08 12 - 16:42

Heb het niet helemaal gezien,deed hij dat ook destijds bij BM met zijn lefje Eva ?
Ik weet wel, dat dit kunsje vooral bij Iv Niehe voorkomt
Berchris (Email) (URL) - 06 08 12 - 16:54

Ik heb de uitzending via deze site gezien, Marc het is net alsof hij haar wil kleineren, zo van jij hebt de spelen niet gehaald. Volgens mij kikt hij erop om mooie vrouwen te treiteren of zoiets!! Laat de NOS hier wat aan doen, dit kan echt niet…..
Harm-Jan Jansen (Email) - 06 08 12 - 17:03

Helemaal me eens! Schaamteloos en genant….
Sanne - 06 08 12 - 17:06

Hoenkom ik op die facebookpagina zodat ik daadwerkelijk wat kan doen om ons te vrijwaren naar die volgevreten egotripper van een Smeets te moeten kijken.
Rijn (Email) - 06 08 12 - 17:14

Mart Smeets heeft zijn vak lange tijd goed verstaan. Het word tijd dat hij uit beeld gaat en achter de schermen gaat ,om misschien anderen te gaan coachen. Hij heeft te veel ervaring om geheel te verdwijnen. Sporters moeten maar eens na gaan denken of ze nog aan tafel willen zitten met iemand die je collega´s zo aanpakt. Niet de sympatieke sportster ging voor schut maar Mart Smeets. Ook de benadering van de ambassadeur was niet charmant te noemen. Dat is hij kwijt, de charmes van weleer.
Ine van Empel - 06 08 12 - 17:31

Wie is Marc de Hond en wat kan hij en wat doet hij eigenlijk?
Waar haalt hij de arrogantie vandaan om M.Smeets zo te bekritiseren?
Marc de Hond stel je voor bij de NOS en laat eens zien hoe het moet?. Het is lekker makkelijk om iemand af te zeiken terwijl je zelf helemaal niets kan.
Jan Willem - 06 08 12 - 17:34

Ik kijk niet vaak tv. Nu wil ik dagelijks iets meekrijgen van de OS. Helaas zinkt mijn interesse weg als ik die arrogante kwast van een Smeets hoor en zie. Is het wel opgevallen dat in elke uitlating van hem ergernissen zitten. Wat te denken van de introductie van onze ambassadeur in Engeland gisteravond. “ik spreek je met je voornaam aan omdat ik ouder ben dan jij”! De suggestie alleen al dat wij als kijkers hem jonger in zouden schatten, de onbenullige ijdeltuit…..
Leo
L. Hegeman (Email) - 06 08 12 - 17:43

Hebben we eigenlijk al een reactie van Manon ergens gelezen of gehoord? Ik ben daar wel benieuwd naar, met name omdat dit zo ongelooflijk veel lijkt op ‘laten we eens ff lekker Smeets bashen’, gevoed door een mening. Afzeikblog versus afzeiktv of zo? Net zo respectloos. ‘Verbale aanranding’, stel je niet aan, Marc.
Ankie (Email) - 06 08 12 - 17:53

mart doet dit kunstje al jaren en vaak steeds zijn zelfde sporters het die hij neerhaalt,Joop Zoetemelk moet het ook al jaren ontgelden terwijl zeker vast staat dat het middel wat zoetemelk gebruikte, NIET op de lijst van verboden middels stond. het feit tegenspreken kan niet want dat is niet mening van de goddelijke smeets, die ik wel heel eng handtastelijk vond zijn bij naomi en het onderdanige slijmen bij van gaal
Joop Ultee (Email) - 06 08 12 - 17:54

Ook bij het EK viel mij op dat we al 100 jaar naar dezelfde koppen van de NOS zitten te kijken (Mart, Jack van Gelder, Tom Egbers, Dione de Graaff). Waar blijft het jong talent?
Roelsema - 06 08 12 - 18:12

Goed stuk, Marc. Smeets is een ronduit walgelijke man. Niet alleen om dit interview, al jarenlang loopt die kerel z’n ego op de gekste manieren op te poetsen. Een programma waarin Smeets de hoofdrol vertolkt (en overal waar hij zit eist hij de hoofdrol op) sla ik zonder twijfel over. Ik mag hopen dat deze idioot heel snel een einde aan z’n loopbaan breit.
Hans - 06 08 12 - 18:14

Ik vind dat Smeets helemaal moet opkrassen van de nederlandse tv. Dit is sowieso geen reclame voor de journalistiek wat hij doet is Manon op een hele hufterige botte wijze afschieten voor het nederlandse publiek wat veel zegt over Smeets die totaal gevoelsarm is! Smeets heeft geen toegevoegde waarde maar draagt bij aan de afzeikmentaliteit!
Ben (Email) (URL) - 06 08 12 - 18:21

Een goede samenvatting. Ik vraag me echt af wat Smeets met deze houding wil bereiken. Ik woon al tijden niet meer in NL, maar als ik Smeets zie interviewen zie ik puur amateuristisch gedrag, allicht moet hij eens bij de BBC gaan kijken hoe het allemaal werkt. Petje af voor Manon dat ze zich zo kranig heeft gehouden!
OH - 06 08 12 - 18:24

Mart heeft zich erg misdragen en dit is niet de eerste keer hij denkt dat hij god is en alles kan maken. goed dat deze reactie van het volk op komt zetten. Weg met Mart! En hulde voor Manon, ze heeft zich er keurig doorheen geslagen!!
Ron - 06 08 12 - 18:29

He bah! Mart zet hier Manon weg als kansloze loser, terwijl haar prestaties op het volleybalveld zijn prestaties als interviewer in grote mate overstijgen.
Wat een vervelend kereltje is die Smeets, tijd voor een onemanshow op omroep MAX.
Ingmar - 06 08 12 - 18:34

Ik ben het helemaal met je eens. Bij mij gaat dan ook direct de knop om naar een andere zender, wat dan ook, slechter kan het toch niet zijn. Zijn betweterig geklets is niet aan mij besteed. Wanneer gaat ie nu eindelijk weg?
Ria (Email) - 06 08 12 - 18:43

Hoe weet die GJ zo zeker dat de sporters zo graag bij Smeets aan tafel komen?
Quote van Ranomi: “Ik ben al bij Mart Smeets geweest dus het ergste zit erop”,
En ze wilde de uitspraak niet eens rectificeren!!
Dickerdak (Email) - 06 08 12 - 18:43

IJzersterke analyse!!
Ronald (Email) - 06 08 12 - 18:46

Smeets is van de generatie Cruijf, Berlusconi, Khadaffi, Mubarrak, etc. etc. Vergane glorie die denken dat ze alles maar kunnen roepen, doen en maken.
Weg wezen. Genoeg hele goede verslaggevers die al heel lang een kans verdienen maar die niet krijgen door mislukte dictators als Smeets. Niemand zit op dit soort shit te wachten. Wat een…..

WEGWEZEN!
Vergane Glorie (Email) (URL) - 06 08 12 - 19:06

Mart is een arrogante ,pedante en zelfingenomen kwast,die zichzelf belangrijker vindt dan de sporter.Weg ermee.Weg van Tv
Ik snap niet dat sporters daar nog gaan zitten
John - 06 08 12 - 19:06

Mooi stuk! Mart is koning! Manon een topvolleybalster.. Feit is dat de volleybalsters al een aantal jaren zeer slecht presteren. De Nederlandse competitie stelt niets voor. De bond is conservatief. Talenten spelen logischerwijs in het buitenland voor geld. Internationaal telt ons volleybal al lang niet meer mee. Dat je dan in een interview wordt aangepakt is normaal. Met de softe aanpak in ons land en het poldermodel waarin iedereen wil meedenken bereik je niks. Zo komen talenten nooit tot wasdom. Daarom was deze sportzomer, op enkele zeer positieve uitzonderingen na, qua resultaat matig
Qupu - 06 08 12 - 19:10

Prima stuk. Kan het er alleen maar mee eens zijn.
Harry Perton (Email) (URL) - 06 08 12 - 19:10

Gelukkig ben ik niet de enige die zich aan Mart stoort. Enig narcisme kan hem niet ontzegd worden – zijn verhaallijn moet altijd gevolgd worden, niet die van de ge-interviewde.
Jelle - 06 08 12 - 19:12

Mart onfatsoenlijk ? Mag ik dat zeggen , ja dat mag ik zeggen !
Hvh (Email) - 06 08 12 - 19:17

Als we nou het geld van de publieke omroep in de sport in Nederland steken slaan we twee vliegen in 1 klap. Smeets van de buis en een volgende generatie top sporters opleiden.
Smeets wordt betaald van overheids geld!
Wilders (Email) (URL) - 06 08 12 - 19:20

Ben het niet eens met je inhoud van je blog. Mart Smeets is een vakman.En kritisch zijn naar falende sporters mag best. En hoewel ik me soms ook stoor aan de manier waarop hij vrouwen behandeld, hebben we geen betere presentator met persoonlijkheid. Genee zal dat niveau nooit halen.
Petra - 06 08 12 - 19:22

Dank je Qupu, het gaat inderdaad – helaas – niet goed met het Nederlands volleybal. Als Mart Smeets daar een stevig gesprek met Manon Flier over had gehad dan was dat goed geweest. Maar nu ging het alleen over de emotie/pijn van het feit dat ze zich niet geplaatst had – en helemaal niet over waarom het niet gelukt is, en hoe ze dat voor volgende keer kunnen verbeteren.
Marc de Hond - 06 08 12 - 19:28

Smeets is ontegenzeggelijk door zijn ervaringsjaren bedrijfsblind geworden. Net zo als Ivo Niehe vraagt hij naar de bekende weg en wil hij zijn eigen antwoord krijgen. Maar het neemt nu genante vormen aan. Onbeholpen, onbewust beledigend, irritant overaanwezig. Misschien omdat dit zijn laatste grote kunstje is voor de NOS. Een beter bewijs dat vernieuwing noodzakelijk is.
Mark - 06 08 12 - 19:29

Petra, tegen jou zou ik hetzelfde willen zeggen als hierboven tegen Qupu: kritisch zijn tegen een falende Manon Flier moet kunnen. Alleen: dat was hij niet – hij was aan het inwrijven dat ze gefaald had. Het ging niet over het hoe/waarom.
Mart Smeets is inderdaad een vakman en heeft persoonlijkheid. Dat betwist ik niet.
Marc de Hond - 06 08 12 - 19:31

Beste Marc,
Je hebt gelijk. Mart heeft in de loop der jaren veel krediet verdiend, maar hij is – wat mij betreft – al een tijdje over z’n hoogtepunt heen en zit er nog, omdat hij nog niet al zijn krediet heeft opgebruikt. Ik hoop voor hem dat hij nu snel stopt, nu we nog (net) met bewondering en respect op zijn carriere kunnen terugkijken… Mart: bedankt & vaarwel.
Jan Willem Nienhuys - 06 08 12 - 19:57

Tenenkrommende vertoning.
Jan - 06 08 12 - 20:08

Ik kijk al een vijftal jaren alle belangrijke sportevenementen op de nederlandse televisie, hoewel ik een rasechte belg ben. Ik heb menig nederlander mee naar de finish geschreeuwd. Ik doe dit uit liefde voor mijn hollandse partner en uit bewondering voor jullie sportprestaties. Ik geniet dus ten volle van al wat nederlands is. Tot mart smeets in beeld komt. Hoezeer ik vroeger ook van zijn sportpoezie kon genieten… De laatste jaren overvalt me steeds een zwaar allergische reactie wanneer ik hem weer eens zie zwelgen in zelfaanbidding, hij is zijn eigen grootste fan en is volledig uit het oog verloren dat de wereld niet enkel om hem draait. Als interviewer heb je een ondergeschikte rol tov de geïnterviewde. Wil iemand hem dat eens aan het verstand proberen te brengen, hij is ondertussen zo zelfingenomen dat hij het broodnodige huiswerk niet maakt. Hij is van vele feiten niet op de hoogte maar denkt dit goed te maken door zijn goddelijke aanwezigheid. Wij belgen zouden enorm gebaat zijn bij een gezonde portie zelfvertrouwen zoals nederlanders die vaak op een heerlijke manier tentoonspreiden. Mart smeets beschikt over zoveel arrogante zelfingenomemheid dat hij elke belg de nodige boost zou kunnen geven. Mart heeft een gouden sportregel genegeerd… Stop op je hoogtepunt. Daarvoor is het bij hem al lang te laat. Kan iemand hem dan vriendelijk verzoeken er mee op te houden vooraleer we van plaatsvervangende schaamte door onze bank heen zakken?? Mag ik dat zeggen als belg? Ja dat mag ik zeggen, toch? Toch?
Saskia van dijck (Email) - 06 08 12 - 20:27

@marc de hond: je verweer deugt niet. Jij brengt zelf je handicap (en die van je vriendin)te berde. Vindt t dan niet vreemd als iemand dat memoreert. En, jazeker open je de deur voor volk dat grof is, scheldwoorden gebruikt en anoniem frustraties uitleeft! Je bent dus ook niet ongevoelig voor kritiek!
George - 06 08 12 - 20:59

Als je het item bekijkt in de wetenschap dat Smeets een gebrek aan tact heeft valt het (mij)eigenlijk nogal mee.
Marc de Jong (Email) - 06 08 12 - 21:07

@ George
Niemand is ongevoelig voor kritiek… overigens genoeg bijval in de reacties, maar ik vind het fair om juist te reageren op de mensen die het niet met mij eens zijn.
Ten eerste: ik ben helemaal niet over mijn handicap begonnen. Ik heb verteld dat ik weet hoe het voelt om niet naar de Spelen te gaan aangezien ik plaatsing voor de Paralympics heb gemist met rolstoelbasketbal. Dus daarmee begin ik over mijn handicap, in jouw ogen?
Overigens: mijn vriendin heeft geen handicap. Ik snap niet waar je dat vandaan haalt.
Op welke manier lok ik mensen uit om scheldwoorden te gebruiken?
Marc de Hond - 06 08 12 - 21:22

Ander interview. “is meedoen belangrijker dan winnen?” Haase antwoord heel intelligent “Uiteindelijk wel, maar als je eenmaal hier bent wil je winnen”. Kennelijk niet wat Sneers wil dus balkt hij verder: “nee dus, je wilt winnen!” Haase leunt achterover en wacht tot het ‘interview voorbij is. Het is tijd, Smeets!
bernard beijk (Email) - 06 08 12 - 21:32

Typisch nederlandse zure reacties. Mart is een op en top vakman, een anchorman in de goede amerikaanse (sport)televisietraditie. Een man bovendien met een geheel eigen stijl; van die stijl en zijn manier van presenteren kun je uiteraard niet houden, maar dat rechtvaardigt geenszins een dergelijke flauwe reactie. Bovendien is die voor een groot deel gestoeld o.b.v. (als ik goed begrijp) 1 (één!) misschien wat ongelukkig interview. Daar staan echter honderden mooie gesprekken, waar de liefde voor de sport uit druipt, tegenover. En het verwijt dat Mart veel aan het woord is…tja, veel sporters zijn niet bepaald eloquent…en als je een mastodont als Mart aanstelt kun je moeilijk verwachten dat hij vragen voorleest en daarna braaf gaat zitten luisteren.
Mart: trek je niks aan van deze talentloze beroepszeikers en keep up the good work!
Jelle (Email) - 06 08 12 - 21:34

Dit gehak op Mart Smeets is me te gemakkelijk. De man heeft een encyclopedische kennis van zaken, kana over elke sport meepraten, zag met zijn aanstekelijke verhalen kans om mij enthousiast te maken voor de wierlersport. Iemand op de manier onderuit halen zoals jij dat meent te moeten doen kan écht niet, Marc. Wie denk je wel niet dat je bent? Zou jij het er als sportpresentator zoveel beter vanaf brengen? Dat dacht ik niet. Als zoon van Maurice de Hond had jij je moeten beseffen dat het verdomd pijnlijk is om op zo’n manier te worden afgezeken. Maurice kreeg in de publiciteit bakken stront over zich uitgestort, bijv. omdat hij het opnam voor de klusjesman in de geruchtmakende Puttense moordzaak. Ik had in de tijd dat hij zwaar onder vuur lag zwaar met Maurice te doen, maar ook met zijn gezin – dus ook met jou Marc. Dus zeker van jou had ik wat meer consideratie met Mart Smeets verwacht. Of denk je dat Mart een olifantenhuid heeft en geen gezin dat zich voor hem schaamt als hij op zo’n gemene manier wordt aangevallen? Mart Smeets verdient op zijn oude dag applaus en zeker geen boegeroep!!!!
Arjan (Email) - 06 08 12 - 21:37

Als ik al deze reacties lees, dan schaam ik me een beetje om Nederlander te zijn. Zoveel negativiteit. Wat een gezeur. Ik denk dat de grootste ego’s degenen zijn die zo ontzettend kritisch zijn…..
Michiel Hobbelt (Email) - 06 08 12 - 21:42

@ Arjan
Het is inderdaad heel pijnlijk om in de media te worden afgezeken. Ik heb echter een blog geplaatst op mijn website (normaal gesproken maximaal 100 bezoekers per dag) waar ik mijn persoonlijke mening plaatste over de kwaliteit van interviewen van Mart Smeets. Ik heb overigens niet het idee dat ik hem daarmee onderuit haal. Het grootste deel van mijn blog is weergeven hoe het interview met Manon Flier is gegaan en wat mijn gevoel daarbij is. Lees als je daar de tijd voor hebt mijn blog nog even en vertel mij waar ik te hard ben (en zelfs gemeen!) tegen Smeets.
Overigens begin ik te zeggen dat hij juist een erg goed sportcommentator is, alleen als interviewer vind ik hem dus niet goed. Omdat hij alleen maar praat en niet luistert.
Marc de Hond - 06 08 12 - 21:50

10 dingen die je niet moet doen als Mart Smeets op de koffie komt: Zie de URL
Robert (Email) (URL) - 06 08 12 - 22:12

Ook ik deel de ergernis van de “interviewer” Mart Smeets. Niet aleen bij Manon, maar bijna elke uitzending is het een ergernis als het gaat om de “gesprekken” met de sporters. De docufilmpjes van de NOS vind ik overigens magistraal en ook de verslaglegging van Smeets vind ik over het algemeen mooi. Nadat Smeets is gestopt hoop ik echt dat Wilfried de Jong deze taak bij de NOS op zich gaat/mag nemen. Ik vind hem in Nederland de beste als het gaat om een mooi en scherp interview voeren met sporters. De Jong is in staat om met 3 a 4 vragen een sporter bloot te leggen.
Kees - 06 08 12 - 22:23

Wat wil je bereiken Hr de Hond?Je “15 minutes of Fame” / Lekker scoren ten koste van een ander, die zich nu niet kan verweren Heel dapper hoor!!
Zorg maar eens dat wij kunnen zien wat jouw klasse is, voorloping ben jij een nobody , een face in the crowd.
Fritz - 06 08 12 - 22:33

Mart gaat morgen Badr Hari uitnodigen voor z’n London Late Night show….
Ben benieuwd hoe dat ‘interview’ gaat verlopen….
Willem Lancee (Email) - 06 08 12 - 22:36

@ Frits
Dit is wel een heel erg fraaie reactie: ten eerste: 15 minutes of fame? Ik plaats een blog met mijn persoonlijke mening op mijn eigen website – die normaal door 100 mensen max per dag wordt bezocht.
Enneh, een man die zich NIET kan verweren? Kom op… hij is de koningin niet! Als hij daar behoefte aan heeft dan heeft hij toch alle mogelijkheid om zich te verweren. Hij heeft elke avond een uur tv zendtijd tot zijn beschikking. Of hij reageert op deze pagina.
Marc de Hond - 06 08 12 - 22:38

Mooie actie daarom om die grenzeloos narcistische zak van de buis weg te krijgen. Die vleesgeworden plaat voor de kop is mij al jaren een doorn in het oog. En of Smeets een goede sportverslaggever is waag ik te betwijfelen. Wie zijn gelul tijdens de Olympische wegwedstrijd van zowel de vrouwen als ook die van de herenweg heeft gevolgd zal mijn twijfels delen.
Ook ik zie graag de reacties van de sporters, maar de stuitende onbeschoftheid waarmee über-egotripper Smeets een in potentie goede programma weet te verzieken is mij teveel van het goede. En helaas is hij niet de enige, ook Jack van Gelder wist een wanvertoning te maken van de ‘napraat’ over het EK.
Studio Sport moet hoognodig op de schop: Smeets gaat binnekort gelukkig met pensioen en hopelijk volgt de rest van zijn onkundige collega’s, en dan vooral v.Gelder en Egbers, hem snel. Mijn voorganger deed een uitstekende suggestie: Wilfried de Jong. Die hoef je tm niet uit te leggen wat respect voor anderen en sporters ihbz betekent.
HansH - 06 08 12 - 22:47

Ik vind sommige reacties erg ondoordacht maar ook uiterst dom. Het slaat nergens op om op Marc de Hond af te reageren dit is met stront gooien. Marc de Hond geeft slechts zijn mening over het uiterst botte gedrag van Mart Smeets die een vrouw lomp afschiet voor heel Nederland. Wat dat betreft kunnen wij een voorbeeld nemen aan Belgische tv-programma’s waar gasten nog met gevoel en respect worden behandeld. En zij die het moeten hebben van het afzeiken van andere mensen zijn het povere spiegelbeeld van zichzelf, zij zijn gevangenen van hun eigen negatieve energie en reflecteren dit ten koste van andere mensen!
Ben (Email) (URL) - 06 08 12 - 22:56

>> Wie Smeets een vakman vindt, die moet voor de vergelijking eens kijken naar BBC Grandstand of hun Olympisch programma kijken: goede verslaggeving, dito interviews met sporters en andere betrokkenen, maar vooral: geen opgepompte ego’s, geen presentatie waarbij de persoon die de presentatie doet zonodig zijn of haar persoonlijkheid uit de verf moet laten komen. Goede vakmensen hebben dat niet nodig, gioed wijn behoeft geen krans. Blaaskaken van het kaliber Smeets cs kennelijk wel. M.a.g. dat de gasten niet uit de verf komen, maar of worden afgezeken of op Smeets’ kenmerkende wijze worden ‘verpsychologiseerd.
HansH - 06 08 12 - 22:59

Toch wel erg veel telegraaf stijl herken ik in de reacties. Smeets is natuurljk een egotripper en zeer ijdel, maar weet toch veel van sport etc. Ik kijk b.v. wielrennen altijd bij de BRT, daar zijn ze zeer kundig en ook wel geestig. Tcoh is het zo, dat naar Smeet’s OS programma meer kijkers er op afstemmen dan dat programma bij RTL 4 O.S. Overigens als ik het voor het zeggen had, dan zijn er tal van presentatoren die ik weg zou stemmen. Ik kijk er nooit naar, naar Smeets toch wel.
berchris (URL) - 06 08 12 - 23:01

Enorm overdreven blog!! Wees reeel en als jij zegt Mart 75% aan het woord, zou ik nog maar eens naar de wiskunde les gaan en je afvragen wat 75% inhoudt!!!
Maarten - 06 08 12 - 23:04

HansH, U overschat de Nederlandse kijker, het is namelijk zo, dat de meest kijkers het Engels niet kunnen volgen. Overigens laten die BBC mensen van b.v. Ned. Successen niets zien.
berchris (URL) - 06 08 12 - 23:05

@berchris: kan ik het helpen dat ik zo intelligent ben;p Ik deel iig je mening voor wat BRT aangaat en dan mn wat betreft het wielrennen: dat zijn echte kenners (Michiel Wuyts en consorte). Voor de Ned. successen kijk ik uiteraard naar Ned. 1, maar de minste zweem van Smeets doet mij nog sneller wegzappen dan dat hij z’n ego oppompt:-)
HansH (Email) - 06 08 12 - 23:18

helaas ben ik het niet met je eens. ik vind het ongelooflijk knap hoe mart met alle sporters over alle sporten kan praten.. daarbij bedrijft hij journalistiek en dat houdt vaak in dat je niet meehuilt met de wolven, maar mensen uitdaagt om reactie te krijgen. laat het maar aan. de sporters over om wel of niet het gesprek aan te gaan.
am roling - 06 08 12 - 23:20

Beste Marc,
Ik adviseer je dit stop te zetten, als je dat kan. Jij geeft je mening, scherp maar correct en daar kan men het al of niet mee eens zijn.
Jammer dat het niet blijft bij de uitwisseling van argumenten en dat men hier en daar, ongefundeerd of niet relevant, op de man gaat spelen. Dat veroorzaakt een nare sfeer, waar ik niks meer mee te maken wil hebben, zodat ik me “afmeld”.
Dank en succes. Groet, JW
Jan Willem Nienhuys (Email) - 07 08 12 - 00:01

@ JW
Ik hou inderdaad niet van op de man spelen… soms typen mensen onaardige dingen, dat doen ze vaak als ze anoniem online zijn.
Van mij hoeft Mart Smeets overigens zeker niet van de tv af. Vanavond was hij ontspannen, luisterde goed, weet niet wat er gebeurd is maar was een verademing om naar te kijken.
Ik denk niet dat het aan mij is om eventuele discussie stop te zetten. Hoe had je dat in gedachten? Mochten mensen in hun reactie te ver gaan dan kan ik opmerkingen weghalen.
Marc de Hond - 07 08 12 - 00:11

Beste Marc,

Herkenbaar, heel herkenbaar. Als journalist kijk ik altijd kritisch naar collega’s, dus ook naar Smeets. Het lijkt dat hoe minder hij van een discipline af weet, hoe meer hij alleen maar oreert en dingen stelt, in plaats van vraagt. Denk aan paardensport, korfbal, volleybal. Wellicht uit onzekerheid (hoe raar het ook klinkt) veinst hij almachtig en alwetend te zijn. Houdbaarheidsdatum Mart Smeets, die altijd boeiende tv maakt, nadert nu echt z’n einde.
pieter Buss (Email) - 07 08 12 - 00:42

Beste Marc,

Ben eens met je analyse dat Smeets interviewkwaliteiten ver beneden de kwaliteiten van verslaggever/schrijver/commentator liggen. Het meest schrijnende van het interview vond ik het moment nadat hij Flier de put had ingepraat dat hij met het idee komt dat zij met beach-volleybal verder zou moeten. Het script lag helemaal klaar.
1. – Praat op haar in met wat een slecht gevoel zij hier moet zitten, laat emotionele beelden zien van een verloren wedstrijd, probeer zo ver te gaan dat zij net niet huilt (goed gelukt – klasse)
2. Wijs op de successen van haar partner bij het beachvolleybal.
3. Reik haar het fantastische idee aan om aan beachvolleybal te beginnen – vergezel dit met leuke beelden van vrouwelijke volleybalsters die wél aan de OS 2012 meedoen. Vergeet niet om te benoemen hoe treurig zij eerst kijkt en hoe blij ze later in het gesprek kijkt.
Niet alleen deze dame zal Smeets eeuwig dankbaar zijn voor zijn briljante idee waar ze zelf nóóit opgekomen zou zijn maar het gehele volk zal begrijpen wat een intelligente verlosser hij in feite is.
Henkeholm - 07 08 12 - 00:56

Ja Smeets is heel erg. Maar je moet ook eens letten op een ander “dingetje” van de NOS momenteel. En dat is om de sport-gasten (zij die de presentatie begeleiden) bewust niet te laten uitspreken. En dan de gast continue te herhalen in de overtreffende trap. Vooral de Smeets-kloon Egbers is heel erg. Maar die Henry Schut doet het ook. “Fantastich gedaan? Zeg maar gerust superfantastisch”. Of, “dat is niet knap, dat is mega knap”. En dan gaan ze er weer even uit voor de reclame, want je zit naar publieke televisie te kijken… Droevig en vooral heel erg Nederlands. In de zin van: goedkoop.
Aapje - 07 08 12 - 01:17

Je hebt gelijk, maar anderzijds overdrijf je ook. Deels is Smeets en kunstenaar, onder druk van de regie boetseert hij dagelijks een programma in elkaar. Soms met non-news, soms heel interessant.
Hij is arrogant, te arrogant. Maar hij regelt het wel.
Soms gaat hij absoluut te ver in de hoop emo-tv te maken. Hij blijft natuurlijk journalist en is afhanklijk van de kijkcijfers. Beter had hij Manon Fier niet kunnen uitnodigen….
Menno Bemelmans (Email) (URL) - 07 08 12 - 01:25

Volgens mij valt dit onder de noemer “vrijheid van meningsuiting”. Marc is niet verantwoordelijk voor de inhoud van de reacties van anderen. En inhoudelijk ben ik ‘t trouwens helemaal eens met het blog. Mart luistert niet naar zijn gasten en geeft ze geen ruimte om te antwoorden. Hij is veel te graag zelf aan t woord. Dat staat los van zijn vakkennis en zijn ervaring. Blij dat ik niet aan tafel kom te zitten.
Pinkelot (Email) - 07 08 12 - 01:32

“Wat Smeets doet, kan Smeets alleen” ..... hij is lastig wellicht, maar laat hem maar ff bezinken…
Groet uit Scheveningen
Rinko (Email) - 07 08 12 - 02:18

Ben t helemaal met je stukje eens.vond t vreemd dat niemand aan tafel“van de andere gasten íngreep;(Misschien zouden we allemaal n brief naar de NOS moeten sturen ongepast ongewenst gedrag van Mart de “Geweldenaar”.Misschien dat wanneer bij de volgende #OS de trainers etc opkomen voor hun pupillen (sporters),en weigeren in contract om nog langer bij deze egofiel aan tafel te moeten gaan zitten.Deze man is onhoudbaar voor n fatsoenlijk publiek tv programma!
gjamh - 07 08 12 - 04:29

@sjamh – ook ik vond het vreemd dat niémand aan tafel ingreep toen Mart Manon zo vernederde. (nou ja, eigenlijk vernederde hij alleen zichzelf) Zijn de gasten van Mart nou werkelijk zo bang dat hun eigen imago geschaadt wordt als ze Mart tegenspreken?
@Fruttel1 (Email) - 07 08 12 - 07:28

‘Henkeholm’ schreef:
[probeert zo ver te gaan dat zij net niet huilt (goed gelukt – klasse)]
Nou, zijn opzet was dus niet om haar BIJNA je laten huilen, je hoorde hem bijna hardop scanderen: JANKEN! JANKEN! JANKEN! JANKEN!
Niks ‘klasse’ dus, gewoon pure televizierring-ego- geilheid, en die cameraman maar inzoomen om die tranen op te vangen. ‘t was wel klasse, maar dan alleen klasse van Manon!
Ron Tuijnman (URL) - 07 08 12 - 08:03

Smeets is al enige tijd over de houdbaarheidsdatum.Jammer te moeten constateren.Wij redden het niet meer om het prograama geheel uit te kijken en zappen naar de concurrent ( Ook niet om aan te gluren, maar minder wegtrekkers dan bij de NOS
Scara (Email) - 07 08 12 - 09:56

Dankzij de vermelding op GeenStijl komen er nu opeens heel veel reacties op de blog van deze man.
Lekker een presentatot afzeiken ,elkaar allemaal lekker napraten.Typisch Nederlands, zodra je kop boven het maaiveld is dan komen de kansloze koppensnellers.
Patrice (Email) - 07 08 12 - 09:57

@Ron Tuijnman
Mijn “klasse” was uiteraard cynisch bedoeld ;-)
Knap van Manon Flier om zich zo kranig te houden.
Henkeholm - 07 08 12 - 09:59

@Patrice Marc de Hond heeft zich gestoord aan hoe een sportvrouw geschoffeerd werd op TV, daar gaf hij uiting aan, niets meer niets minder. Dat daarna aan heel internetleger van gefrustreerden hem bijvalt met ongenuanceerde postings tot doodsverwensingen toe is niet zijn verantwoordelijkheid.
Henkeholm - 07 08 12 - 10:07

Het is geen sportprogramma, het is de Grote Mart Smeetsshow. En daar wordt alles en iedereen ondergeschikt aan gemaakt. Mart is een pedante kwast die graag de emotie achter de sport wil zien. En als die er niet is dan maakt hij het wel.

De suggestie om hem te laten interviewen door Ivo Niehe vind ik briljant. Dat wordt een lange vijfsetter zonder winnaar. Kan Ivo hem gelijk ondervragen over zijn relatie met Ria Visser en vragen of Ria nog steeds van die mooie truien voor hem breidt…:-)
Piedel - 07 08 12 - 10:13

6 min 20 zegt genoeg..
Anne (Email) - 07 08 12 - 10:29

Eerste keer dat ik je column lees.., je slaat de spijker helemaal op zn kop, zeker met de vergelijking met Van der Vaart. Heb werkelijk met kromme tenen en afgunst naar het stukje met Manon zitten kijken. Deze man heeft zo n enorm ego opgebouwt dat de menselijke wereld om hem heen is verdwenen, toe aan vervanging zeg ik….
Johan (Email) - 07 08 12 - 10:38

Het is ook de schuld van zijn bazen.Deze man is het hele jaar al zo een beetje elke dag op de televisie. Daardoor matigt hij zich het gedrag aan groter te zijn dan de beroemde Amerikaanse presentatoren Carson, Letterman e.d. Het is zijn late night show. Paauw en Witteman, van Nieuwkerk nemen teminste nog een pauze maar deze stakker is zo gek en lyrisch van zichzelf dat hij denk zich te buiten te kunnen gaan aan het publiekelijk vernederen van topsporters. Terwijl als anderen iets zeggen meneer ook nog eens zijn morele waarheid verkondigd.
Jan - 07 08 12 - 12:37

het zal wel meevallen met iedereen.. Zoolang er nog gekeken wordt naar Mart Smeets zijn er mensen die dit allemaal eigenlijk best wel leedvermaak vinden. En daar zijn veel van bovenstaande reacties getuigen van. Zoveel kijkers die allemaal afgeven op Mart Smeets, maar het wel allemaal gezien hebben. KIJK DAN NIET!!!! Dan weet je ook niets van dit Fragment.
Pol (Email) - 07 08 12 - 13:24

Marc, prachtige blog! En ik ben het helemaal met je eens. Natuurlijk mag Mart een kritische vraag stellen aan Manon, maar zo betuttelend en semi-vaderlijk is echt tenenkrommend. Hij is teveel in zijn eigen mythe gaan geloven, zijn ego overheerst. Helemaal eens met de opmerking over de vuilnisman dat deze zak wel weg kan.
Nicoline - 07 08 12 - 13:39

De Telegraaf is ook al begonnen, begrijp nu dat dit een hetze tegen Smeets is, waarschijnlijk vooropgezet.
Hebben deze aanklagers ook wel eens naar Johan Derksen gekeken, die gaat veel verder in het beldigen dan Smeets. Dat bedoel ik. Jullie zijn vooringenomen
berchris (URL) - 07 08 12 - 14:52

Pluim, Marc de Hond, geweldig wat je doet. Het is niet alleen Mart Smeets die zich uiterst bot gedraagt maar ook mijnheer Derksen kan er wat van en zo velen anderen die gasten in tv-programma`s afzeiken om hun ego op te poetsen. Ik zelf zie deze afzeiktendens als verlengstuk van de harde Nederlandse mentaliteit.
Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan andere culturen die gevoel, respect en beleefdheid tien keer hoger in het vaandel hebben staan wat ook tot uiting komt in buitenlandse tv-programma`s. Ik ben in heel wat landen geweest waar het voor mijn gevoel een ware verademing was qua sfeer en mentaliteit.
Ben (Email) (URL) - 07 08 12 - 18:08

Pfff, wat een onzin dat Smeets een “onthutsend slechte interviewer” is. Smeets trekt elke avond meer dan 1,5 miljoen kijkers. En dat jaar in, jaar uit. Ik heb het fragment nog een keer bekeken. Dit is nou eenmaal Mart Smeets. Het valt ook nog ‘s mee. Het gaat slechts 1,5 minuut over het niet halen van de Olympische Spelen, de overige 6,5 minuut zien er “normaal” en zelfs af en toe gezellig uit..
Peter - 07 08 12 - 18:20

Op zich zou je Mart vaardig kunnen noemen. Hij gaat in een vermomming op zoek naar een klein barstje en plaats daar een breekijzer. Als Mart respectvol zou omgaan met mensen zou hij wel 3 miljoen kijkers hebben. Waarom denkt hij dat hij het kraken nodig heeft om goede journalistiek te bedrijven? Wat denkt hij te bereiken met zijn gedrag? Wel leuk dat Alex hem wel op zijn eigen niveau kon terugpakken (heb ik van horen zeggen, want ik heb het niet gezien, uiteraard…).
Ralph - 07 08 12 - 23:44

Ik heb fragment ook nog een terug gekeken en ik vind het ook wel mee vallen. Smeets heeft af en toe wat misplaatste opmerkingen, zoals met die Marokaanse ruiter. Voor de rest valt het wel mee.
Waar ik me trouwens meer aan erger is het huil gedrag in je stukje dat je zelf niet gehaald hebt. Jammer, maar om daar nu een interviewer van de schult te geven.
Daan - 07 08 12 - 23:51

Mijn mond valt er serieus van open dat de tv-bazen dit toelaten. Deze vrouw wordt meerdere keren flink de grond in geboord. Daarnaast gaat bijna de helft van het interview met Manon over haar vriend, logisch dat dit de revu passeerd, maar moet het er op die manier ook nog ff ‘n paar keer ingewreven worden. Deze vrouw heeft, net als alle andere sporters, hard gewerkt om aan de olympische spelen deel te nemen. Dus een beetje meer respect voor deze mensen zou wel op zijn plaats zijn.
Chloé - 08 08 12 - 00:28

Mart probeert naar mijn inzien het goed over te brengen en probeert geen kwaad te doen, maar hij verteld het heel ongelukkig.
Ik vind dat hij dat stuk waar het over Nummerdor en Schuil gaat goed doet. Daar heeft Flier ook het meeste het woord.
Dat gedeelte aan het begin dat ze verteld dat ze in Azerbeidzjan gaat spelen komt er ook weer ongelukkig uit, maar daarna doet die het wel weer leuk met een afsluitertje dat ze super supporter is en dat ze naar de bios gaat. Dus hij luistert ook wel degelijk
Chris - 08 08 12 - 02:28

Mart is niet alleen respectloos in interviews, ook bij de verslaggeving van het wielrenner zeikt hij meerdere malen zijn “hulpjes” af. Waar Maarten Ducrot als wielrenner nog wereldkampioen is geweest, en toch al vele rondes heeft verslagen, mag hij van Mart amper zijn mond open doen. Tenenkrommend… Net als zijn gedweep met Lance Armstrong. Dat waarschijnlijk ook nog wel een staartje krijgt. Kijken hoe Mart zich daar uit lult.
Krapp - 08 08 12 - 07:34

Smeets, je hebt je beste tijd gehad op de tv, ga met pensioen! Tijd voor nieuw talent op de buis.
Aimée - 08 08 12 - 09:32

Wat een gezeur allemaal. En dat komt om dat Marc de Hond een kritisch stukje plaatst over Smeets, zonder hem overigens helemaal af te kraken, zoals veel reageerders doen. Heer Krapp vraagje: IS MAARTEN DUCROT wereldkampioen geweest, wanneer en op welke onderdeel, kan zijn dat ik mij vergis, maar dan kunt U mijn geheugen wat opfrissen. Bij wielrennen lunt U naar de Belgen kijken, die zij experts op dat gebied. Kortom stop met dat gezeik, ala Telegraaf. Overigens vind ik Mart meer een verteller dan een interviewer. Natuurlijk is hij arrogant en ijdel tot op het bot.
Ivo (Email) (URL) - 08 08 12 - 09:39

Beste Marc,

"Smeets is ongetwijfeld een vakman: hij is vast een van Nederlands beste sportcommentatoren. En hij schreef goede boekjes met vaak heel interessante sportverhalen. "

"Ik zie altijd het positieve van mensen, en ben er daarom van overtuigd dat Smeets niet expres in open wonden wroet. Hij heeft zo een groot respect voor het offer dat topsporters moeten brengen om hun doelen te bereiken, dat hij het belangrijk vindt dat hun verhalen groots en meeslepend tot het Nederlands publiek doordringen."

Twee quotes uit bovenstaande column die kloppen als een zwerende vinger! Een derde quote: "Maar Mart Smeets is een ont-hut-send slechte interviewer." is er een die discutabel is. In het geval van Flier gaat Smeets te ver maar om dit ene interview aan te grijpen om aan te geven dat Smeets een onthutsend slechte interviewer is, is wel heel erg basaal en naïef. Ik vraag me daarom ook werkelijk af waarom je het betreffende interview op een dergelijke manier moet uitvergroten.

In je inhoud van dit blog ligt de open wond van de Nederlandse televisie-journalistiek. Goede interviews i.q. interviewers kom je op de Nederlandse televisie niet meer tegen. Pauw en Witteman, gekleurd als altijd, zijn niet in staat om ook maar enige kritische vraag te stellen en kleuren rood van woede als er niet naar hun wens geantwoord wordt. Sven Kockelman die er steevast op uit is zijn gasten onderuit te halen bedient zich van ondervragingsmethoden waarop menig geheime dienst jaloers is, zijn gasten schoffeert en niet interviewt. Of neem onze zuiderbuur Jan Leyers die in de eerste drie afleveringen van Zomergasten, met makkelijk pratende gasten als Henny Vrienten en Mischa Wertheim het niet voor elkaar krijgt om ook maar een enigszins prikkelende vraag te stellen laat staan een prikkelend antwoord te krijgen.

Kijkend naar deze en al die andere "grote" interviewers, begin ik me toch af te vragen of Smeets wel zo ont-hut-send slecht is.
Sjoerd - 08 08 12 - 10:46

Beste Sjoerd, P en W heb ik toch wel kritische vragen horen stellen, denk aan het interview met Mevr. Albarak. Een goede interviewster is naar mijn mening Mariëlle Tweebeeke, gelukkig heeft Eva deze functie niet gekregen. Om niet te vergetn ook Rob TRip mag er zijn.
ivo (Email) (URL) - 08 08 12 - 11:32

Weet je wat nou het mooiste van alles is? Mart Smeets zal zich van alle kritiek geen ene zak aantrekken en gaat vrolijk verder waar ‘ie mee bezig is….Sjappoo!!
Marc - 08 08 12 - 11:49

En gelijk dat hij heeft.
Ivo (Email) (URL) - 08 08 12 - 12:03

Beste Ivo,

Mart Smeets heeft inderdaad gelijk dat hij zich nergens wat van aantrekt. Om te doen wat hij doet moet hij zich concentreren op de grote klus van het elke dag maken van een live programma, en totaal niet bezig zijn met wat mensen van hem vinden. Dat zijn we eens.

Dit blog is geschreven in de emotie van het moment: Mart Smeets kwetste (bedoeld of onbedoeld) Manon Flier, de manier waarop hij dat deed raakte een open zenuw bij mij en mijn vriendin. Aangezien wij – net als Manon Flier – ondanks grote inspanning een Olympische droom zijn misgelopen. Daar kan je iemand op verschillende manieren op aanspreken, de manier waarop hij dat bij Flier deed vond ik – zoals je hierboven kan lezen – kwetsend.

Mijn blog heeft normaal maximaal 100 lezers per dag. Ik kon niet voorzien dat dit verhaal zo groot opgepikt zou worden. Ik heb respect voor Mart Smeets, en inderdaad: niet elk interview is slecht. Sterker nog: de afgelopen paar afleveringen heb ik genoten van zijn programma en hem op weinig ‘slechts’ kunnen ‘betrappen’. Goede interviews, goed geluisterd… misschien stiekem toch wat opgepikt van de ‘kritiek’, of inmiddels gewoon beter in vorm.

Maakt niet uit: anyway, men zegt weleens iets in de emotie van het moment. En koppelt daar een waardeoordeel aan. Mijn mening hierboven was mijn mening op de avond dat Manon Flier bij hem te gast was. Alle reacties die het teweeg heeft gebracht zijn voor rekening van de mensen die gereageerd hebben, ik wens Smeets nog veel gezonde jaren op televisie.
Marc de Hond - 08 08 12 - 12:40

@Marc de Hond
Misschien nu maar (af)sluiten dan deze blog na deze woorden? Stoppen mijn notifications,want mijn vraag om stopzetten is nog niet gelukt..Misschien met n nieuw berichtje dat ik m uitgezet krijg?:))
gjamh - 08 08 12 - 13:09

Een goede interviewer haalt het beste uit de persoon die hij tegenover zich heeft. Smeets is nu als tranentrekker bezig. Kijk naar het interview met Grol. Door zijn wijze van interviewen zorgde hij ervoor dat Grol in een hoek werd gezet. Beschamend. In twee interviews bij andere programma’s kwam Grol wel tot zijn recht en krijg hij wel een eerlijke kans om op zijn eigen manier zijn verhaal te doen.
Jammer maar van Smeets krijg je kromme tenen, dus van mij mag hij van de buis.
Frans - 08 08 12 - 19:57

Beste Frans, lees de reactie van Marc, heden 12.03 uur, met andere woorden “het is nu genoeg” Bovendien er zit een knop aan de Tv toestellen.
Ik hoop, dat dit de laatste reactie is.
IVO (URL) - 08 08 12 - 22:35

Dank voor alle reacties.

Inmiddels heb ik een update gemaakt van dit artikel met reacties van Mart Smeets en Manon Flier daarin verwerkt. Reageren op DIT artikel kan niet meer, en kan alleen nog maar vanaf de update:

http://www.hatchoo.nl/pivot/pivot/entry...
Marc de Hond - 09 08 12 - 00:42



marcdehond.nl

naam Marc de Hond
leeftijd 35
woonplaats amsterdam
facebook vriendjes worden
email
marc_de_hond@hotmail.com
boek Marc nu als spreker

meer info

twitter

laatste reacties

Arno Oppenheim (Spreker bij uw ev…): Marc ik heb je zien optre…
Karin (Spreker bij uw ev…): Ik heb Marc de Hond onlan…
Volleyballer (Mart Smeetsgate, …): Mart Smeets is een dikke …
annette maalman (Even geduld A.U.B…): Hoi Marc, ik heb je inder…
Aly (Even geduld A.U.B…): Tjeee… wat een prachtig v…
Ineke (Even geduld A.U.B…): Marc, jij weet ook mensen…
Anouk (Even geduld A.U.B…): een mooi ontroerend stukj…
Ingrid van den Mo… (Even geduld A.U.B…): Grote klasse dat je dit k…
Maurice (Even geduld A.U.B…): Mooi kwetsbaar stukje…
Sylvana (Even geduld A.U.B…): Wauw, mooi!!

mijn boek 'Kracht'

netwerken

 

links

zoeken

archief

01 Jul - 31 Jul 2002
01 Aug - 31 Aug 2002
01 Sep - 30 Sep 2002
01 Okt - 31 Okt 2002
01 Nov - 30 Nov 2002
01 Dec - 31 Dec 2002
01 Jan - 31 Jan 2003
01 Feb - 28 Feb 2003
01 Mrt - 31 Mrt 2003
01 Apr - 30 Apr 2003
01 Mei - 31 Mei 2003
01 Jun - 30 Jun 2003
01 Jul - 31 Jul 2003
01 Aug - 31 Aug 2003
01 Sep - 30 Sep 2003
01 Okt - 31 Okt 2003
01 Nov - 30 Nov 2003
01 Dec - 31 Dec 2003
01 Jan - 31 Jan 2004
01 Feb - 29 Feb 2004
01 Mrt - 31 Mrt 2004
01 Apr - 30 Apr 2004
01 Mei - 31 Mei 2004
01 Jun - 30 Jun 2004
01 Jul - 31 Jul 2004
01 Aug - 31 Aug 2004
01 Sep - 30 Sep 2004
01 Okt - 31 Okt 2004
01 Nov - 30 Nov 2004
01 Dec - 31 Dec 2004
01 Jan - 31 Jan 2005
01 Feb - 28 Feb 2005
01 Mrt - 31 Mrt 2005
01 Apr - 30 Apr 2005
01 Mei - 31 Mei 2005
01 Jun - 30 Jun 2005
01 Jul - 31 Jul 2005
01 Aug - 31 Aug 2005
01 Sep - 30 Sep 2005
01 Okt - 31 Okt 2005
01 Nov - 30 Nov 2005
01 Dec - 31 Dec 2005
01 Jan - 31 Jan 2006
01 Feb - 28 Feb 2006
01 Mrt - 31 Mrt 2006
01 Apr - 30 Apr 2006
01 Mei - 31 Mei 2006
01 Jun - 30 Jun 2006
01 Jul - 31 Jul 2006
01 Aug - 31 Aug 2006
01 Sep - 30 Sep 2006
01 Okt - 31 Okt 2006
01 Nov - 30 Nov 2006
01 Dec - 31 Dec 2006
01 Jan - 31 Jan 2007
01 Feb - 28 Feb 2007
01 Mrt - 31 Mrt 2007
01 Apr - 30 Apr 2007
01 Mei - 31 Mei 2007
01 Jun - 30 Jun 2007
01 Jul - 31 Jul 2007
01 Aug - 31 Aug 2007
01 Sep - 30 Sep 2007
01 Okt - 31 Okt 2007
01 Nov - 30 Nov 2007
01 Dec - 31 Dec 2007
01 Jan - 31 Jan 2008
01 Feb - 29 Feb 2008
01 Mrt - 31 Mrt 2008
01 Apr - 30 Apr 2008
01 Mei - 31 Mei 2008
01 Jun - 30 Jun 2008
01 Jul - 31 Jul 2008
01 Aug - 31 Aug 2008
01 Sep - 30 Sep 2008
01 Okt - 31 Okt 2008
01 Nov - 30 Nov 2008
01 Dec - 31 Dec 2008
01 Jan - 31 Jan 2009
01 Feb - 28 Feb 2009
01 Mrt - 31 Mrt 2009
01 Apr - 30 Apr 2009
01 Mei - 31 Mei 2009
01 Jun - 30 Jun 2009
01 Jul - 31 Jul 2009
01 Aug - 31 Aug 2009
01 Sep - 30 Sep 2009
01 Okt - 31 Okt 2009
01 Nov - 30 Nov 2009
01 Dec - 31 Dec 2009
01 Jan - 31 Jan 2010
01 Feb - 28 Feb 2010
01 Mrt - 31 Mrt 2010
01 Apr - 30 Apr 2010
01 Mei - 31 Mei 2010
01 Jun - 30 Jun 2010
01 Aug - 31 Aug 2010
01 Sep - 30 Sep 2010
01 Okt - 31 Okt 2010
01 Nov - 30 Nov 2010
01 Dec - 31 Dec 2010
01 Jan - 31 Jan 2011
01 Feb - 28 Feb 2011
01 Mrt - 31 Mrt 2011
01 Apr - 30 Apr 2011
01 Mei - 31 Mei 2011
01 Aug - 31 Aug 2011
01 Sep - 30 Sep 2011
01 Okt - 31 Okt 2011
01 Jan - 31 Jan 2012
01 Mrt - 31 Mrt 2012
01 Apr - 30 Apr 2012
01 Mei - 31 Mei 2012
01 Jun - 30 Jun 2012
01 Jul - 31 Jul 2012
01 Aug - 31 Aug 2012
01 Sep - 30 Sep 2012
01 Okt - 31 Okt 2012
01 Dec - 31 Dec 2012
01 Jan - 31 Jan 2013
01 Feb - 28 Feb 2013
01 Mrt - 31 Mrt 2013
01 Apr - 30 Apr 2013
01 Mei - 31 Mei 2013